23. september 2020

Det personlige må gerne fylde i en jobansøgning og sådan gør du det godt

/files/assets/news/dhl1-credits.jpg

Den gode historie om dig, dine interesser, din baggrund og personlige kompetencer kan ofte være en vigtig del af din vej til toppen af ansøgningsbunken i et hårdt ansøgerfelt.  Vi giver her 4 bud på, hvordan du kan få noget personlighed og karakter med i en ansøgning.

I @KS bakker vi op om medlemmerne og @Martin Bylund Larsen – digital kommunikationsrådgiver på Aalborg Universitet, har brugt LinkedIn til at samle 40 karriereråd. Du kan finde dem alle her 

I karriereteamet er vi glade for, at vi har fået lov at bruge de gode råd til en række nyhedsartikler, hvor vi giver vores perspektiv på de temaer og anbefalinger, som nævnes i rådene.
Vi samler dem i kategorier, og i dag kan du læse mere om emnet: Det faglige og personlige betyder begge meget i jobansøgningen.
Der er bred enighed om, at en motiveret jobansøgning selvfølgelig er et fagligt dokument. Du skal vise, at du kan løse opgaverne i jobopslaget, være en kompetent medarbejder og en god tilføjelse til dit team.

Men for mange er det samtidig nemt at blive lige en snert for faglig og seriøs, og i processen miste noget af den personlighed og karakter, som definerer dig som person. For den gode historie om dig, dine interesser, din baggrund og personlige kompetencer kan ofte være en vigtig del af din vej til toppen af ansøgningsbunken i et hårdt ansøgerfelt. 

Vi giver her 4 bud på, hvordan du kan få noget personlighed og karakter med i en ansøgning.

Få det med allerede i dit CV
Allerede i dit CV er der gode muligheder for at give et indblik i dig som person. Et vellignende professionelt billede på første side gør allerede meget, men der er andre ting, der er fine at have med. En kort personlig profil, som giver et indblik i dine hobbyer, privatliv og interesser kan skabe en bedre forståelse af dig som privatperson. Nogen vælger også at gå lidt i dybden når de forklarer deres frivillige arbejde, og forklare hvorfor det har været vigtigt for dem at arbejde med netop den opgave. Og nogen tager det et skridt videre, og skriver et lille afsnit om noget der betyder meget for dem: Deres 3 yndlingsbøger, den længste vandretur de har været på, eller 3 tilfældige ’facts’ om dem der måske vil overraske. Det vigtigste er ikke det præcise indhold, men at man på kort plads får fortalt noget sjovt, skævt eller personligt, så læseren får et indblik bag den faglige facade.

2. Skriv noget personligt for at underbygge din motivation for virksomheden/branchen/stillingen
Det er svært for mange at beskrive motivation, men en god måde kan netop være at lade motivationen ikke bare være rent faglig (’Jeg tror jeg er den rigtige til at løse disse opgaver’) men også personlig (’Jeg ville elske at være med til at være en del af jeres udviklingsproces’). Særligt i din introduktion, er det en god idé at bruge din personlige tilknytning til at understøtte din motivation: Har du stødt på noget om virksomheden før, og hvad synes du var spændende ved det? Hvad ved du om branchen, og hvorfor er du interesseret i at arbejde i den? Hvad fangede dig med det samme, da du læste stillingsopslaget?

3. Kom med historier og eksempler
Det er nemt at fylde tillægsord på en jobansøgning som ’sjov’, ’social’ eller ’vellidt’, men det er samtidig også umuligt for modtager at vide præcis hvad det betyder, eller om det overhovedet er rigtigt. Modsat vil en god historie, anekdote eller erfaring ofte være god til at fortælle noget om dig, både personligt og fagligt. Hvis du gerne vil signalere at du er social, så beskriv en situation hvor du skabte samling om dit team eller afdeling. Hvis du gerne vil signalere at du er god til at sætte ting i system, så beskriv en erfaring fra studie eller ansættelse, hvor du strukturerede en proces eller løste en svær opgave. Det er ofte de ting, man husker som ansættelsesansvarlig til sidst i processen.

4. Fokuser på det personlige match mellem dig og virksomheden
En af de vigtigste opgaver i en motiveret ansøgning er at sikre match mellem virksomheden og dig, og det gælder både fagligt og personligt. En god måde at få sin personlighed til at skinne igennem er derfor at sikre, at du italesætter de ligheder der er mellem dig og virksomheden. Lav noget ordentlig research på virksomheden, i jobopslaget, sociale medier og hjemmeside, og lav nogle nedslag. Måske de nævner, at de laver flere sociale arrangementer sammen, eller at de deltager hvert år på DHL, så du kan nævne at du også er glad for både en firmafest og at spænde løbeskoene. Hvis deres tone er meget professionel, så læg vægt på din egen professionalisme. Hvis den er mere uformel, må din ansøgning også gerne være det. Det vigtigste er at kunne skrive sig ind i virksomhedskulturen, og virke som en oplagt kandidat til netop deres team.

Edit page