Bibliotekarer hjælper børns sprog med rim

Børn udvikler deres sprog, når de lærer rim. Det viser et forskningsprojekt, som en række bibliotekarer står bag.​

Foto: Ben Wicks

Når ord ender på den samme lyd, så er det et rim. Det kan for eksempel være 'Av goddav, må jeg låne din sav?’ og ’Vel må du ej, du må gå din vej!'

Mere end 1300 børnehavebørn i Nordjylland har de sidste to år fået besøg af bibliotekarer, som i otte uger har lært dem nye rim og historier.

Børnene har haft det sjovt, og det har også udviklet deres sprog. Det viser forskningsprojektet 'Sprogstart', som Trygfondens Børneforskningscenter og en række nordjyske biblioteker står bag.

Forsker: Rim forbedrer børns sprog

Dorthe Bleses er sprogforsker ved Trygfondens Børneforskningscenter. Hun siger, at børn kan blive bedre til at læse, når de leger med rim.

”Når bibliotekarerne leger med rimebøger og tager rimene med ind i andre lege, så er man faktisk med til at gøre noget, der både er sjovt for børnene, men som også ligger fundamentet for senere læsning,” siger hun.

Dorte Bleses har også dokumenteret, at børnene lærte flere rim og ord, end de ellers ville gøre.