2. september 2020

Årets sprogpriser i 2020

/files/assets/news/sprogdagen600-credits.jpg

Som mange andre coronaudsatte arrangementer lykkedes det i går, efter en voldsom trængsel og alarm, at få gennemført Sprogdagen og uddelt sprogpriserne i FUHU's smukke lokaler på Nørreport i København. Temaet for Sprogdagen var ”Musikalitet i sproget”.

Dagen bød på tre prominente sprog- og musikfolk, Jørgen Carlsen, Pelle Peter Jencel og Steffen Brandt, som gav deres personlige beretninger om sammenhængen mellem sprog og musik, kreativitet, følelser og reaktioner.
Thomas Hestbæk Andersen, der er direktør i Dansk Sprognævn, gav arrangementet et par ord med på vejen (Dansk Sprognævn er medarrangør af Sprogdagen), efter at Tina Reichstein havde budt velkommen på vegne af alle arrangørerne. ”Det kan være angstfremkaldende at tale om musikalitet i sproget, når man selv ikke er videre musikalsk”, sagde Thomas Hestbæk Andersen.
Danmarks kedeligste popsmed, Steffen Brandt, der faktisk også har været hiphopper eller rapper, har i fire årtier som frontfigur i århusianske TV-2 leveret ørehængere i stribevis om rigtige mænd, duggede ruder og dejlige torsdage. Men hvor kommer ordene fra? I en samtale med journalist (og medarrangør af Sprogdagen Kurt Strand) fortalte Steffen Brandt om ”Stjernen over Bjerringbro”, ”På kanten af småt brændbart” og ”Tintin i Tibet”. Og naturligvis også om ”Den sidste turist i Europa”, der er tilgængelig på TV-2’s Facebookside

”Ud over at vi alle blev sat på pause under coronaens skygge, måtte vi også som band se planlagte koncerter og festivaler aflyst eller udsat. Det gav tid til at kigge indad og udad. Her er vores bidrag til fællessang: En gendigtning og ny musikalsk fortolkning af Mogens Dam og Henrik Blichmann´s sang fra 1948: Den sidste turist i Europa. Vores sang forsøger at se og forstå Europas historie gennem de sidste 75 år. Og måske også at sende et forsigtigt håb for fremtidens Europa afsted”, fortalte Steffen Brandt.

Og som altid var de overrækkelse af Sprogpriserne, som i år gik til:

Årets bedste visuelle budskab:
Københavns Professionshøjskole for kampagnefilmen "Er det dig?"
Se videoen her

Årets bedste tekst:
Kræftens Bekæmpelse for brevet "I er meget tættere på dem, I støtter, end I måske tror".

Årets bedste SoMe-tekst:
MobilePay for opslag på MobilePays facebookside.

Årets vinder uden for kategori – for ekstraordinær sproglig kreativitet:
Rådet for Sikker Trafik for kampagnen "Er du lægger?"
Se videoen her

Bag Sprogprisen.dk står Dansk Sprognævn, sproget.dk, Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Kommunikation og Sprog, Djøf, kurtstrand.dk og Syntaksis.

Edit page