20. marts 2019

6 tips til at blive fundet af den rigtige på LinkedIn

/files/assets/news/ben-kolde-403278-unsplash.jpg

Mange bruger ikke LinkedIn aktivt, men blot som et sted, hvor man kan have sit CV liggende online og holde kontakt med venner og kolleger. LinkedIn bliver dog i stigende grad brugt til rekruttering, og i 2017 bruger næsten halvdelen af private danske virksomheder LinkedIn i forbindelse med deres ansættelsesprocesser.

Hvis du gerne vil forrest i jobkøen eller tage det næste skridt i din karriere, giver Kommunikation og Sprogs karriereafdeling dig her 6 trin til at få en LinkedIn-profil, som er nem for brugere og virksomheder at finde – og vi giver dig også nogle hjemmeopgaver, som måske kan motivere dig til at få det gjort!

1. Brug de rigtige nøgleord

For at blive fundet på LinkedIn er det allervigtigste, at du bruger de rigtige nøgleord. Altså de ord som virksomheder kan finde på at søge på, når de skal finde de helt rigtige kandidater. Hvis du ikke har de rigtige nøgleord, vil du sjældent blive fundet, selv hvis du er den ideelle kandidat til stillingen. Alene ved at nævne nogle kerneord som ”Konsulent”/”Underviser”/”Rekruttering” øger man sin synlighed hurtigt og markant. Sørg for at bruge de rigtige nøgleord, og brug dem flere steder: Din faglige overskrift, titlerne på dine ansættelser og din profiltekst er typisk de vigtigste. Men også beskrivelser af din uddannelse og dine ansættelser, titlerne på frivilligt arbejde og kurser kan give resultater.

Hvis du er i tvivl om, hvilke nøgleord du bør bruge, kan du eventuelt se på tidligere kolleger eller studiekammeraters profiler, og se på, hvad de fremhæver. Men forhold dig som udgangspunkt til kernen af din faglighed: Hvad kan du, og hvad vil du gerne fremhæve for din drømmearbejdsgiver?

Hjemmeopgave: Læs din overskrift og profiltekst igennem, og tilføj mindst ét nyt relevant nøgleord!

2. Følg relevante virksomheder

Både i forhold til at finde og blive fundet er det en god idé at tilmelde dig virksomhedssider. Det giver dig adgang til virksomhedens nyheder, som kan være relevante i din jobsøgning. Det giver dig et overblik over virksomhedens brand og produkter, og det kan være brugbart for at give dig information om branchen. Du vil også være blandt de første til at modtage nye jobopslag, så du måske kan få sendt din ansøgning ind før alle andre. Men der er også den fordel, at hvis du ’synes godt om’ eller kommenterer på deres opdateringer, stiger din synlighed på mediet som helhed. Du kan finde nye virksomheder via deres company search-function (https://www.linkedin.com/feed/following/?filterType=company)

Hjemmeopgave: Følg mindst én ny virksomhed!

3. Følg relevante grupper

På LinkedIn kan du, ligesom på andre sociale medier, finde tusindvis af grupper med forskellige formål. Det særlige ved LinkedIn er, at grupper her kan være en nem vej at komme i direkte kontakt med andre specialister indenfor netop din faglighed. Dermed får du relevant sparring eller skaber nye kontakter. Hver gruppe, du er medlem af, udvider nemlig mængden af mennesker, du potentielt kan være i kontakt med og har samtidig positiv signalværdi. Her er et par (synes vi!) gode grupper at starte med:

I gruppen AJKS Toolbox (https://www.linkedin.com/groups/5013799/) deler vores A-kasse relevante tips og erfaringer om jobsøgning, og de tilbyder samtidig sparring og vidensdeling.

I Kommunikation og Sprogs egen gruppe (https://www.linkedin.com/company/36146/) deler sekretariatet og andre medlemmer spændende materiale om kommunikationsmarkedet.

I gruppen for Kommunikation og Sprogs jobsøgningsgruppe (https://www.linkedin.com/groups/3767453/) kan du komme i kontakt med andre jobsøgende medlemmer fra Kommunikation og Sprog.

Find nye grupper, og engagér dig via LinkedIns gruppeside, som du finder her. (https://www.linkedin.com/search/results/groups/)

Hjemmeopgave: Meld dig ind i mindst én ny gruppe!

4. Connect!

På LinkedIn er din synlighed altid begrænset af størrelsen af dit netværk. Jo færre forbindelser du har, jo sværere er det for andre brugere at komme i kontakt med dig, og jo lavere vil du rangere i deres søgninger – selv hvis alt andet er på plads! Sørg for at være opsøgende når det kommer til forbindelser, og find relevante personer indenfor dit fag, som indirekte vil forbedre dine kontaktmuligheder og synlighed.

Hjemmeopgave: Connect med mindst én ny kollega, tidligere samarbejdspartner eller anden relevant fagperson!

5. Del dine karriereinteresser.

Gennem LinkedIns rekrutteringsfunktion (https://www.linkedin.com/jobs/career-interests/) kan du selv udvælge en række nøgleord, brancher og lokationer, som repræsenterer dine ønsker for din karriere. Særligt hvis du er aktivt jobsøgende, giver det dig mulighed for nemmere at blive fundet af gennem LinkedIns virksomhedsagenter. Og hvis du er aktivt jobsøgende, kan du med et enkelt klik gøre det nemmere for virksomheder at finde dig.

Hjemmeopgave: Opdater din career interest-profil, så den reflekterer din status.

6. Vær aktiv!

Som du måske kan læse, er fælles for nærmest alle anbefalinger om brug af LinkedIn, at man er mere synlig, jo mere aktiv man er. Du rangerer højere på mediet og er dermed nemmere at finde, jo flere virksomheder/grupper/influenter, du følger og engagerer dig i, jo oftere du lægger indhold op i dit feed eller i grupper, og jo oftere du opdaterer din profil og engagerer dig med andre brugere gennem anbefalinger. Hvis du er seriøs omkring at bruge LinkedIn til at finde job og blive fundet, er der kun én anbefaling: Kom i gang!

Skal du bruge flere tips til LinkedIn, og vil du læse en god historie om et medlem der blev headhuntet via LinkedIn? Læs vores historie på Studenterbrød om, hvordan Mia Christiansen blev headhuntet: https://studenterbroed.dk/2019/03/19/mia-blev-headhuntet-paa-linkedin-he...

Edit page