5 tips til den uopfordrede ansøgning
Der er mange fordele ved at søge ansættelse uopfordret. Du har ikke hundredvis af konkurrenter, som der tit er på de opslåede stillinger. Du har bedre mulighed for at søge målrettet, da du kan finde præcis den virksomhed og branche, som du synes er interessant. Og da mindst 50 procent af alle ledige job ikke bliver slået op, er der rig mulighed for at ramme rigtigt. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver her 5 hurtige tips til, hvordan du bedst søger jobs uopfordret.
1. Forbered og afgræns dig: Hvad er din ambition?
Som med alt andet jobsøgning er det vigtigt at afklare sine forventninger samt lave sin research. Vi anbefaler, at du gør dig det klart, hvad der er væsentligt for dig i dit kommende job, og hvad du ønsker at prioritere. Er det dit fag og din faglighed, som vejer tungest? Er det en bestemt branche, som fascinerer dig? Er det et specifikt geografisk område eller lokalitet, som skal være omdrejningspunktet? Ønsker du et sporskifte i en særlig retning eller at bevæge dig mellem det offentlige og private arbejdsmarked? Har du særlige ønsker til arbejdstider eller andet, som vil være relevant for din søgning? Du bør ikke se din afgrænsning som en begrænsning: Du kan sagtens på sigt omprioritere, vægte tingene anderledes eller søge i en anden retning. Men som udgangspunkt virker uopfordret jobsøgning bedst, hvis du på forhånd har afgrænset hvor og hvordan du gerne vil søge.
2. Dan dig et overblik
Det kan ofte være svært at komme i gang med den uopfordrede jobsøgning, fordi man ikke ved hvor man skal starte. Selv hvis man har en idé om sine egne ønsker og afgrænsninger, kan det være svært at vide hvor man egentlig skal lede efter virksomheder. Vi anbefaler, at man starter med store lister for at finde inspiration. På jobindex.dk kan du finde deres arkiv over alle deres tidligere jobansøgninger, og søge på virksomheder der tidligere har ansat mange med din profil. På bureaubureau.dk kan du søge blandt over 500 bureauer indenfor blandt andet kommunikation og marketing, og finde virksomheder som arbejder indenfor dit kerneområde. På Børsens gazelleliste kan du finde en liste over virksomheder i vækst, som kan give dig et indtryk af virksomheder og brancher i udvikling.
Brug disse (og lignende!) lister, og prøv at lave din egen liste på 10-20 virksomheder som matcher dine ønsker, faglighed og ambition. Så har du et godt udgangspunkt for din videre proces.
3. Lav din research: Hvad er deres behov?
Når en medarbejder bliver ansat på baggrund af en uopfordret ansøgning, er det fordi, de kan opfylde et behov. Det er vores anbefaling, at du hellere skal sende én målrettet og gennemført uopfordret ansøgning til en virksomhed, som passer til din profil og fanger en helt bestemt mulighed, end 100 ’skabelon’-ansøgninger sendt ud mere eller mindre tilfældigt til en lang række virksomheder. Virksomheder modtager mange uopfordrede ansøgninger og cv’er, så hvis du ikke kan skille dig ud, har du ikke store chancer.
Du får kun én chance til at imponere en virksomhed med dit materiale, og sørg derfor for at lave din research: Hvad det er virksomheden laver, hvem er deres kunder, hvordan er deres arbejdsmiljø, hvilke projekter har de gang i for tiden? Søg på deres hjemmeside og LinkedIn, gennemgå deres samarbejder, tjek op på deres ansatte, overvej eventuelt at ringe til virksomheden og stille nogle relevante spørgsmål. Jo mere du ved om virksomheden inden at du skriver et ord af din ansøgning, jo bedre materiale vil du kunne skrive.
4. Vær skarp i dit materiale
Hvor du på en opslået stilling har et stillingsopslag, som kan guide dig i forhold til indholdet i din ansøgning og cv, er dit mål med en uopfordret ansøgning både at skabe en stilling og præsentere dig selv som den ideelle kandidat. På samme måde som din profil og strategi skal være meget målrettet, skal dit materiale derfor også ramme rent ned i virksomhedens behov. Ansøgningen bør indeholde information om, hvilke helt konkrete opgaver/problemstillinger/arbejdsområder du kan udføre/løse for virksomheden, jo mere konkret jo bedre. Dit cv bør på samme måde præcist og fyldestgørende præsentere den faglighed, du vil skulle bruge i virksomheden. Du bør så vidt muligt undgå at prøve at sælge dig selv til mange forskellige stillinger i samme virksomhed og i stedet sælge dig selv på din stærkeste faglighed.
Det er af samme årsag vigtigt, at din information i alle sammenhænge er opdateret, og at eksempelvis din LinkedIn-profil og andre sociale medier er opdaterede og reflekterer den faglighed, du ønsker at formidle.
5. Udnyt dit netværk
Det virker sjældent at sende en uopfordret ansøgning uden at udnytte sit netværk. De fleste virksomheder og organisationer modtager mange henvendelser, og uden en god grund til at behandle din ansøgning er det ikke sikkert, den overhovedet vil blive behandlet. Typisk vil succesraten stige markant, hvis du har en eller anden form for kontakt til virksomheden, enten til en ansat eller til en person med en anden form for tilknytning: Måske en tidligere kunde eller en tidligere kollega til en ansat.
Udnyt derfor dit eksisterende netværk så meget som muligt: Undersøg (eksempelvis gennem LinkedIn) om du har nogen forbindelser i virksomheden eller bare mennesker i dit netværk med en tilknytning til en ansat, og bed dem om inspiration eller sparring til din henvendelse. Din ansøgning vil blive taget mere seriøst, hvis du kan henvise til en person, der har anbefalet dig. Hvis du samtidig kan skabe kontakt, inden du sender din ansøgning, for eksempel ved at ringe til vedkommende og stille spørgsmål eller få opsat et kaffemøde, øger det også dine chancer.
/Ask Lehrmann, Karrierekonsulent i Kommunikation og Sprog