18. marts 2024

4 råd: Hvad gør du, hvis du går i stå til jobsamtalen?

/files/assets/news/rickardt-zalmetz-credits.jpg

Det er noget af det, vi alle frygter til jobsamtalen: At gå i stå, fordi der kommer et spørgsmål, vi ikke ved, hvad vi skal svare på. Men det behøver ikke være det store minus, der ødelægger det gode flow til en samtale. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 4 tips til, hvad du kan gøre, hvis du går i stå til en samtale. 

Vi har nok alle sammen været der: Siddet til en jobsamtale og fået et spørgsmål, hvor vi ikke lige havde svaret klar. Det kan bare være et svært spørgsmål, som man ikke har haft et godt svar på. Eller det kan handle om en del af stillingen, hvor din faglighed ikke er så stærk. Eller måske spørges der ind til en del af dit materiale, som du bare ikke havde forberedt sig ordentligt på.

1. Forbered dig på det svære – inden du går i gang
Forberedelse kan gøre en stor forskel, når det kommer til de svære spørgsmål. Prøv altid at sætte dig ned inden en jobsamtale og stil dig selv 'svære' spørgsmål som:

”Hvad er de 3 ting, jeg er mest nervøs for, at de spørger ind til til under samtalen?”

"Hvilke af arbejdsopgaverne i stillingsopslaget er jeg mest i tvivl om at jeg kan løse?"

"Er der dele af mit CV eller min baggrund, som jeg ville blive nervøs hvis de spurgte ind til?"

Og brug svarene på de spørgsmål til at forberede dig på alle de ting, som du er mest i tvivl om. Overvej om der er nogle historier, erfaringer eller andet du kan trække på, så du føler dig forberedt. Men vær frem for alt bare sikker på, at du har et svar, også på de ting du helst ikke vil dvæle ved. For det giver i sig selv en sikkerhed, at man selv har tænkt tanken, så det ikke kommer som en overraskelse til selve samtalen. 

2. Tag en dyb indånding
Mange gange snubler man, alene fordi man ikke har tænkt færdig. Når man får et svært spørgsmål, vil mange føle at deres tanker låser sig fast, og man vil måske begynde at snakke udenom spørgsmålet. Eller begynde på et svar, men stoppe igen. Det er ofte bare fordi, at jobsamtaler er pressede situationer og med en begrænset mængde tid, og man derfor føler, at man skal fylde tiden ud.
Den vigtigste anbefaling er derfor: Det er okay at tage en pause. Sig eventuelt ’Det er et godt spørgsmål, jeg tænker lige et øjeblik’ og tag en tår vand, så du får et øjebliks betænkningstid og kan give et sammenhængende svar efterfølgende. Nogle gange er det faktisk alt der skal til.

3. Spørg ind til detaljer
Nogle gange kan man være i tvivl om sit svar, fordi man mangler noget kontekst eller uddybning for at kunne svare skarpt på spørgsmålet. 
Du kan for eksempel bruge formuleringer som: ’Jeg kunne godt bruge nogle flere detaljer, for at give et godt svar på spørgsmålet. Kan du uddybe hvad du mener med X?’ eller ’For at være sikker på at mit svar rammer rigtigt: Kan du give et eksempel på den problematik du taler om?’ Jo flere detaljer du får fyldt på, jo nemmere kan du ofte svare. Det giver dig både lidt mere tid til at formulere et svar, og en mulighed for at inddrage lidt mere viden i dit endelige svar på spørgsmålet.

4. Husk, at der sjældent er ’forkerte’ svar til en jobsamtale
Det er sat lidt på spidsen. Men det er næsten altid en bedre idé at give et eller andet svar, end bare at tie stille eller svare ’Det ved jeg ikke’. At trække sig helt fra situationen signalerer, at man ikke er villig til overhovedet at prøve, og det er et dårligt signal at sende. Du vil altid gerne give indtryk af, at selv hvis en helt ny udfordring lander på dit bord, er du klar til at gøre et forsøg. Og ofte er virksomheden lige så interesseret i, hvordan du vil gribe en ukendt opgave an, som på at du giver det ’rigtige’ svar på et svært spørgsmål. 


Så hvis du er i tvivl om dit svar, selv efter at have fået detaljer og tænkt over det, så giv dit bedste bud. Formuleringer som ”Jeg har ikke siddet med præcis den type opgave, men når jeg eksempelvis har arbejdet med X, ville jeg fokusere på..” eller ”Jeg ville nok starte med at opsøge hjælp/sparring fra min teamleder, hvor jeg ville spørge ind til X og Y, og så ellers gå i gang med..” viser, at selv om du ikke har et udførligt svar, giver du stadig et indblik i din arbejdsproces og signalerer, at du ikke er bleg for at søge hjælp, hvis du ikke ved præcis hvordan du skal løfte en opgave. 

Husk at KS kan hjælpe dig på mange måder når det gælder jobsøgning. Læs mere her

Edit page