2. marts 2021

5 råd: Hvad gør du, hvis du går i stå til jobsamtalen?

/files/assets/news/rickardt-zalmetz-credits.jpg

Det er noget af det, vi alle frygter til jobsamtalen: At gå i stå, fordi der kommer et spørgsmål, vi ikke ved hvad vi skal svare på. Men det behøver ikke være det store minus, der ødelægger det gode flow til en samtale. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her fem tips til, hvad du kan gøre, hvis du går i stå til en samtale. 

Vi har nok alle sammen været der: Siddet til en jobsamtale og fået et spørgsmål, hvor vi ikke lige havde svaret klar. Det kan bare være et svært spørgsmål, som man ikke har haft et godt svar på. Eller det kan handle om en del af stillingen, hvor din faglighed ikke er så stærk. Eller måske spørges der ind til en del af dit materiale, som du bare ikke havde forberedt sig ordentligt på.

1. Forbered dig på det svære – inden du går i gang
Forberedelse kan gøre en stor forskel, når det kommer til de svære spørgsmål. Prøv altid at sætte dig ned inden en jobsamtale og spørg dig selv: ”Hvad er de 3 ting, jeg er mest nervøs for, at de spørger ind til til under samtalen?” – og prøv at forberede dig indenfor de rammer. Overvej om der er nogle historier, erfaringer eller andet du kan trække på. Men vær frem for alt bare sikker på, hvad det er du gerne vil svare. For det giver i sig selv en sikkerhed, at man selv har tænkt tanken, så det ikke kommer som en overraskelse til selve samtalen. 

2. Tag en dyb indånding
Mange gange snubler man, alene fordi man ikke har tænkt færdig. Når man får et svært spørgsmål, vil mange føle at deres tanker låser sig fast, eller begynde på et svar, men stoppe igen. Det er ofte bare fordi, at jobsamtaler er pressede situationer og med en begrænset mængde tid, og man derfor føler, at man skal fylde tiden ud og hele tiden signalere overskud.
Den vigtigste anbefaling er derfor: Det er okay at tage en pause. Sig eventuelt ’Det er et godt spørgsmål, jeg tænker lige et øjeblik’ og tag en tår vand, så du får et øjebliks betænkningstid og kan give et sammenhængende svar efterfølgende. Nogle gange er det faktisk alt der skal til.

3. Spørg ind til detaljer
Nogle gange kan man være i tvivl om sit svar, fordi man mangler noget kontekst eller uddybning for at kunne svare skarpt på spørgsmålet. 
Du kan for eksempel bruge formuleringer som: ’Jeg kunne godt bruge nogle flere detaljer, for at give et godt svar på spørgsmålet. Kan du uddybe hvad du mener med X?’ eller ’For at være sikker på at mit svar rammer rigtigt: Kan du give et eksempel på den problematik du taler om?’ Jo flere detaljer du får fyldt på, jo nemmere kan du ofte svare. Det giver dig både lidt mere tid til at formulere et svar, og en mulighed for at inddrage lidt mere viden i dit endelige svar på spørgsmålet.

4. Husk, at der sjældent er ’forkerte’ svar til en jobsamtale
Det er sat lidt på spidsen. Men det er næsten altid en bedre idé at give et eller andet svar, end bare at tie stille eller svare ’Det ved jeg ikke’. At trække sig helt fra situationen signalerer, at man ikke er villig til overhovedet at prøve, og det er et dårligt signal at sende. Du vil altid gerne give indtryk af, at selv hvis en helt ny udfordring lander på dit bord, er du klar til at gøre et forsøg. Og ofte er virksomheden lige så interesseret i, hvordan du vil gribe en ukendt opgave an, som på at du giver det ’rigtige’ svar på et svært spørgsmål. 
Så hvis du er i tvivl om dit svar, selv efter at have fået detaljer og tænkt over det, så giv dit bedste bud. Formuleringer som ”Jeg har ikke siddet med præcis den type opgave, men når jeg eksempelvis har arbejdet med X, ville jeg fokusere på..” eller ”Jeg ville nok starte med at opsøge hjælp/sparring fra min teamleder, hvor jeg ville spørge ind til X og Y, og så ellers gå i gang med..” viser, at selv om du ikke har et udførligt svar, giver du stadig et indblik i din arbejdsproces og signalerer, at du ikke er bleg for at søge hjælp, hvis du ikke ved præcis hvordan du skal løfte en opgave. 

5. Undgå at dvæle/væve
Hvis du har svært ved at svare på et spørgsmål, så lad være med at få det til at fylde for meget, både mentalt og praktisk. Lad være med at give lange, vævende svar i et forsøg på at lave et nedslag, de måske er enige i. Undlad også at afbryde flowet i samtalen for at give et svar på et spørgsmål, der blev stillet langt tidligere, men hvor du lige har tænkt på et godt/bedre svar. Samtalen bør altid fokusere så meget som muligt på dine styrker, og det som du særligt har at bringe med dig til stillingen. 
Hvis du endelig vil tage noget op igen, så tag det op helt til sidst i samtalen, når der er mulighed for spørgsmål. Det er under alle omstændigheder en god idé, til sidst i en samtale, at stille et spørgsmål i retning af: ”Står I tilbage med nogle ting I er i tvivl om i forhold til mig, min profil eller mine kompetencer?” så arbejdsgiver selv kan pointere, hvis der er noget de gerne ville have uddybet.

Husk at KS kan hjælpe dig på mange måder når det gælder jobsøgning. Læs mere her