5 gode grunde: Derfor skal du til at lave podcasts
Podcast er på få år gået fra at være et nicheprodukt til en af de større indholdsplatforme i mediebilledet. Men netop derfor kan det også være svært at finde hoved og hale i hvad mediet er, hvad det kan, og hvorfor det er at det har vundet så meget popularitet. Kommunikation og Sprogs faglige team giver dig her 5 gode grunde til, at du og/eller din virksomhed bør komme i gang med at producere podcasts.
1. Fordi interessen for mediet er stor – og stiger. Ifølge DR Medieforskning lyttede over 15% af Danmarks befolkning til Podcast mindst én gang om ugen, og siden starten af 2016 er mængden af Danske podcasts i Apple Podcast fordoblet fra 1250 til over 2500. Og hvis man kigger på udlandet, er udviklingen endnu længere: Over 25% af Amerikanere lytter til podcasts hver uge. At begynde og lave podcasts er derfor bare at hoppe med på en contentbølge, som tydeligvis er ved at få fat i danskerne. Og så kan det jo kun næsten gå for langsomt!
2. Fordi podcasts kan indeholde næsten alt. En af de store fordele ved en podcast er, at de mennesker der vil opsøge jeres podcast, ofte er interesseret i netop det I laver. Der er derfor ikke mange begrænsninger, og I kan eksperimentere med format og indhold så det passer direkte på jeres modtagergruppes behov. Vil I tage udgangspunkt i nogle cases, give tips of tricks, diskuterer emner eller lave vidensdeling? Vil I være én, to eller flere i studiet? Vil I være debatterende eller informerende? Der er så mange muligheder, at du med sikkerhed kan finde en idé og et format der passer til dig eller din virksomhed.
3. Fordi det kan gøres billigt. Mange tror at det vil kræve en stor investering i software og optageudstyr at komme i gang med podcasteventyret, men det behøver faktisk ikke koste særlig meget. Men hvis det skal gøres på et lille eller intet budget, kan du klare dig med en Iphone, et headset og et gratis redigeringsprogram som Audacity. Det betyder selvfølgelig hverken at det er nemt, eller at kvaliteten ikke skal være i orden. For i skal kunne stole på jeres produkt og have tiden til at gøre det ordentligt. Men der er ingen grund til ikke at springe ud i det af økonomiske hensyn.
4. Fordi podcasts forbruges anderledes end andre medier. Hvor man typisk skal sætte sig ned med sin telefon eller computer for at læse en artikel eller se en video, har podcast og radio den fordel at det typisk er i baggrunden til en cykeltur, en opvask eller en tur på løbebånd. Det gør både at du kan fange modtagerens opmærksomhed på tidspunkter du ellers ikke ville kunne, men også at du kan fastholde dem i meget længere tid: Hvor en artikel eller video måske kun fanger dem i et par minutter, kan en podcast ofte tage en halv time (eller mere) uden problemer. En podcast kan derfor fange jeres modtagergruppe på en helt anderledes måde.
5. Fordi podcasts signalerer ekspertise og nærhed. Podcasts er en oplagt mulighed for at give dig eller din organisation eksponering som eksperter indenfor jeres fagområde. Vil I gerne være med til at deltage i debatten indenfor jeres felt eller signalere erfaring overfor jeres kundegruppe? Så kan en podcast være en god måde at få noget af den viden ud, som i sidder med i forvejen. På samme måde kan en podcast skabe nærhed mellem dig og din målgruppe, fordi det kan virke mere personligt end en artikel eller nyhedsbrev.
Vil du lære meget mere om hvad podcast kan og ikke kan, få introduktion til optageudstyr, tilrettelæggelse af optagelse og interview - samt ikke mindst redigering.? Kommunikation og Sprog opstarter i næste uge et kursusforløb, hvor du over 3 kursusgange kan lære alt du skal bruge for at starte din egen podcast for dig eller din virksomhed.
Du kan tilmelde dig på https://forum.kommunikationogsprog.dk/kalender/kursusforl-b-podcast-fra-id-til-itunes - og forløbet koster kun 395 kroner for medlemmer.