5 fakta om den gode elevatortale

20. april 2017

Om du skal til jobsamtale, netværksarrangement eller bare tilfældigt møder lige den person, der kan tage din karriere til det næste niveau, er det altid godt at være forberedt på spørgsmålene: ”Hvem er du, hvad kan du tilbyde, og hvorfor er du relevant for mig?” Her er elevatortalen god at have i baghånden.

Elevatortalen er en ultrakort fortælling om dig selv, hvor du i dit første møde med et andet et menneske giver præcise svar på hvem du er, hvad du kan og hvad du vil. Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her 5 korte tips til, hvordan du skruer den perfekte elevatortale sammen.

1. Den skal være kortfattet
Man siger, at en elevatortales succes ofte er afhængig af din første sætning. En elevatortale har til formål at præsentere din faglighed kort: Du har kun 30-40 sekunder til at kommunikere din værdi på en overbevisende måde. Så selv om man kan fristes til at uddybe sin succeser og fremhæve alt det man vurderer kunne være relevant, er det ikke altid en god idé. Hvis du fanger modtagerens opmærksomhed, får du måske mulighed for at uddybe de vigtigste pointer på et senere tidspunkt. Men i første omgang er det vigtigste at være kortfattet og åben for dialog.

2. Den skal have én knivskarp pointe
Formålet med en elevatortale er ikke at give et samlet overblik over dit arbejdsliv og din faglighed, men at fremhæve det allervigtigste for din modtager. Du bør derfor begrænse dig til at fremhæve en eller to helt definerede pointer og bygge din tale op omkring dem. Hvad er det absolut vigtigste at få frem, hvis du skulle prioritere? Hvad definerer din kernefaglighed mere end noget andet? Hvis du er i tvivl, kan du enten tage udgangspunkt i din nyeste og mest aktuelle erfaring, eller i din største og vigtigste ambition for fremtiden.

3. Den skal være inviterende
Formålet med en elevatortale er at skabe interesse for at høre mere om dig og din faglighed. Det er ikke at trætte modtageren kun med fakta. Udover at dit budskab skal ud, skal din tilhører få lyst til at kommentere eller spørge ind til det, du lægger op til. Hvad er din relation til deres branche og virksomhed? Hvad er din vigtigste faglige og personlige motivation i dit arbejdsliv? Sørg for at lægge op til sparring og debat, og at din fremlæggelse ikke kun er en lang liste over resultater.

4. Den skal være dynamisk og målrettet
Det kan være nemt at tænke på elevatortalen som en automatisk indgang til alle samtaler, og at den derfor bør være nogenlunde identisk uafhængig af modtageren. Men de mennesker du møder er forskellige: De kommer fra forskellige brancher, har forskellige ansættelser, og du har forskellige behov for at snakke med dem. Ligesom enhver anden præsentation af din faglighed, bør din elevatortale kunne vinkles i retning af din og modtagerens behov: Hvor kender du dem og deres virksomhed fra, og hvorfor synes du de er særligt relevante for dig? Hvilke løsninger kan du tilbyde dem, i forhold til dine tidligere erfaringer?
Det betyder ikke, at man ikke skal være velforberedt og holde fast i den centrale pointe. For der er selvfølgelig en lang række fællesfaktorer. Men du bør være forberedt på at tilpasse vægtningen, detaljeringsgraden og rækkefølgen af informationen. Du bør altid være opmærksom på hvad dit formål med samtalen er.

5. Den skal testes, og du skal turde bruge den
Som med andet mundtlig kommunikation, er det øvelse der gør mester. Og de første mange gange du holder din tale, vil du sikkert føle du vrøvler eller glemmer pointen. Prøv din tale af på dine venner, kollegaer, kæreste eller familie. Prøv forskellige vinkler, fokuser på forskelligt indhold, eller på forskellige faglige profiler. Øvelse gør mester med elevatortaler som med så meget andet. Samtidig er en elevatortale aldrig stærkere end den kontakt du skaber, og når du først har gennemarbejdet og testet din elevatortale, er det vigtigt at du får den brugt. Prøv den af til netværksmøder eller arrangementer, hvor det ikke er så vigtigt hvor klart du skinner igennem, og i andre sammenhænge, hvor du er ude som repræsentant for din faglighed. Så er du sikker på, at den virker når det gælder.