4 ting der altid skal med i din ansøgning

/files/assets/news/amanda-jones-credits.jpg

Den gode ansøgning indeholder en introduktion, både en faglig og en personlig motivation og gode løsningsforslag målrettet virksomheden. Her får du et link til en digital karrieretime, hvor vi gennemgår en skabelon til den gode ansøgning og ser på ansøgninger generelt.

Man vil i sin jobsøgningsproces få mange forskellige anbefalinger om, hvordan man skriver en ansøgning. Hvad skal den indeholde? Hvordan skal de forskellige ting vægtes? Bruger jeg for meget eller for lidt plads? Ofte kan det være nemt at lade sig forvirre, og typisk vil man få mange forskellige ting at vide. Men der er information, man altid bør have med i en motiveret ansøgning, og indhold som altid vil være relevant. Kommunikation og sprog giver dig de 4 emner, som du altid skal sørge for at have med i din ansøgning.

1. Den gode introduktion
Tænk på, at der er rigtig mange ansøgere til en opslået stilling. I kæmper om modtagerens opmærksomhed, og hvis du sender en uopfordret ansøgning, er modtager typisk i tvivl om hvorfor du er relevant. I begge tilfælde er det essentielt, at du med det samme gør det klart over for virksomheden, hvorfor netop du er en interessant kandidat. Overskriften og de første par linjer er derfor særligt vigtige. Vær sikker på at du fanger læserens opmærksomhed med det samme, og allerede i den første paragraf opsummerer, hvorfor du er interesseret i stillingen. Det signalerer også hurtigt til modtageren, at det ikke er en standardansøgning, men målrettet dem og deres virksomhed.

2. Faglig motivation for opgaverne
 Undersøgelser viser igen og igen, at det måske vigtigste i en motiveret ansøgning er motivation og interesse for opgaverne i stillingen. En medarbejder der interesserer sig for det faglige, er typisk en medarbejder, der kan være med til at udvikle stillingen og levere de bedste resultater. Hvordan matcher opgaverne i stillingen dit CV? Hvorfor mener du opgaverne er interessante? Hvorfor ser du dig selv som den rigtige kandidat til at løse dem.

3. Begrundede løsningsforslag
At ansætte en ny medarbejder er en investering, og virksomheden er ikke bare interesseret i din motivation, men også i hvordan du helt konkret ønsker at udføre dine opgaver. Jobopslaget vil nævne de vigtigste opgaver i stillingen, og det er altid en god idé, hvis du tager fat i 1-3 af de mest centrale opgaver og kommer med eksempler på løsningsforslag. Hvad er opgaven, hvordan ville du gribe den an, og hvilke kompetencer fra studier og/eller tidligere ansættelser ville du bruge? Det indikerer over for virksomheden, at du hurtigt vil kunne sætte dig ind i dine opgaver og skabe værdi for virksomheden. Jo mere konkret, jo bedre.

4. Personlig motivation og lidt om dig som kollega
Det er altid en god idé at signalere, at du ikke bare er interesseret i de opgaver du ville sidde med, men også har en interesse for virksomheden, dens brand/kunder og arbejdsmiljøet – samt hvordan du passer ind i virksomheden som fag- og privatperson. Synes du deres tidligere projekter har været spændende? Hvorfor brænder du for at arbejde i netop deres virksomhed? Har du tidligere hørt positivt om deres arbejde? En personlig motivation for virksomheden viser, at du har gjort din research, og at du ikke ville tage en lignende stilling i en hvilken som helst anden virksomhed.

Ansøgningsskabelon
Vil du have et eksempel på, hvordan en ansøgning der følger ovenstående vejledning kan se ud? Download vores ansøgningsskabelon her.

Kommunikation og Sprog holder hver uge digital karrieretime, hvor du kan stille alle dine spørgsmål om karriere og jobsøgning og blive klogere på et emne. Hør os eksempelvis uddybe og gennemgå skabelonen og ansøgninger generelt på sidste uges digitale karrieretime.