3 rekrutteringstrends i 2019, og hvad de betyder for dig som ansøger
Når arbejdsmarkedet ændrer sig, gør rekruttering det også. Og i en skiftende virkelighed kan det være en god idé at have fingeren på pulsen og følge op på, hvad der efterspørges netop nu.
Foto: Venveo/Unsplash
I Kommunikation og Sprog har vi gennemgået en række forskellige undersøgelser og deres bud på de vigtigste globale og lokale rekrutteringstrends og giver dig her vores bud på de vigtigste tendenser for 2019. Og hvad de betyder for dig, der tænker at søge job i år.
1. De bløde kompetencer stiger i værdi
I en tid hvor stigende automatisering, AI og algoritmer med hastige skridt er ved at omforme industrier, virksomheder og stillinger, er værdien af de ”bløde kompetencer” – samarbejdsevner, kreativitet og fleksibilitet – højere end nogensinde. Ifølge LinkedIns rekrutteringstrends 2019 mener 92% af arbejdsgivere, at bløde kompetencer er lige så vigtige som hårde kompetencer, og 80% mener, at de er vigtigere end nogensinde for en virksomheds succes.
Undersøgelsen peger samtidig på, at virksomheder ofte har svært ved at vurdere dem. I fremtiden vil der derfor nok være endnu mere fokus på at ansætte kandidater med de rette personlige kompetencer – ikke bare de faglige.
Det betyder for dig: Når du vil skabe kontakt til en virksomhed, så sørg for at lægge vægt på de bløde kompetencer på en god måde. Ikke bare med en liste, men ved at fortælle de gode historier, fremhæve dine mellemmenneskelige kompetencer og lægge vægt på, hvordan du bruger dem i dit arbejdsliv. Så giver du både noget karakter til din ansøgning, men sikrer også, at de forstår, hvilke personlige kompetencer du vil tage med i ansættelsen. Lad det også gerne være reflekteret på eksempelvis din LinkedIn-profil.
2. Rekrutteringsautomatisering
Ligesom meget andet automatiseres, er rekrutteringsprocesser selvfølgelig også ved at gå samme vej. Hvor man tidligere altid kunne regne med, at ens CV landede direkte hos et menneske, kunne man senere være ret sikker på, at det først blev digitalt sorteret. I 2019 er det ikke unormalt, at en ansøgning bliver checket op imod registre, digitalt screenet og sorteret eller kopierer bestemte informationer ud på baggrund af bestemte nøgleord. Og så får man selvfølgelig en automatisk svarmail og mødeindkaldelse efterfølgende. Ifølge magasinet Wethetalent kan automatisering endda forbedre ansøgernes oplevelse ved at lave en mere gennemskuelig ansøgningsproces og droppe de ofte lange svartider.
For virksomheden bliver det langt hurtigere og mere effektivt at behandle og vurdere en stor mængde ansøgere – men som ansøger skal man passe på ikke at blive fanget i teknikken og miste chancen for et job, fordi ens ansøgning ikke følger de ’gængse’ regler.
Det betyder for dig: Du skal være sikker på, at dit materiale kan læses og tolkes af en maskine. Sørg for, at teksten stadig kan kopieres, selvom dit materiale er pænt sat op i en PDF. Sørg også gerne for, at du bruger de rigtige nøgleord ét eller andet sted i dit materiale, som de selv gør i deres jobopslag.
3. Talentpuljer bliver brugt mere
Både TalentLyft, Hrblog.com, LinkedIn og Spotify er enige om, at talentpuljer bliver noget, vi vil se meget mere af i den nærmeste fremtid. Det handler om, at man som virksomhed ikke tænker ”Jeg skal finde den næste kandidat til vores virksomhed lige nu”, men i stedet tænker ”Jeg skal finde 10 til 100 kandidater, som kunne være relevante til alle vores stillinger over de næste 5 år”. Med solide kandidatdatabaser hos den enkelte virksomhed kan virksomhederne nemt holde styr på kandidater, der tidligere har været til samtale, på uopfordrede ansøgninger eller på interessante profiler, der bare ikke var relevante på det givne tidspunkt. For mange kandidater vil stadig være interesserede senere, hvis den rigtige mulighed viser sig. Data fra LinkedIn indikerer, at selv om kun 36% af deres brugere leder aktivt efter nye stillinger på et givent tidspunkt, er 90% interesserede, hvis den rigtige mulighed byder sig.
Med den slags databaser kan man både komme udenom lange ansøgningsprocesser og hurtigt komme i kontakt med kandidater, man ved er kompetente og interesserede. Og det er så nemt, at selv mindre virksomheder er begyndt at tage det til sig.
Det betyder for dig: Brug tid på at netværke effektivt. Når du har haft kontakt til en virksomhed, så sørg for at takke for kontakten, beskrive at du er interesseret, hvis en mulighed byder sig, og send dem dit CV. Det er en mere langsigtet jobsøgningsstrategi, som sjældent vil give noget med det samme, men som kan give pote senere i karrieren.