Viden om arbejdsmarkedet

Kommunikation og Sprog indsamler viden om dig og dit fag. Vi laver løbende undersøgelser om vores medlemmers løn og arbejdsmarked, opsamler viden fra samarbejdspartnere og eksperter og efteruddanner os til at give den bedst mulige rådgivning. 

På denne side kommer vi med vores bud på de områder, hvor der er størst efterspørgsel på kompetencer lige nu, mens du også kan finde links og anbefalinger til vores nyeste undersøgelser, samt hvordan du kan holde dig opdateret.


Datahåndtering og analyse 
Vi har en masse data om vores brugere, og det skal vi både kunne finde ud af at håndtere og ikke mindst bruge målrettet. Mange virksomheder har tonsvis af data om deres målgrupper gennem Facebook, nyhedsbreve, medlemssystemer eller bonusordninger, men det er de færreste, der bruger det bedst muligt. For mange kommunikatører er der oplagt værdi i at blive klogere på, hvordan man kan bruge den viden og de data, som virksomheden sidder med: Hvordan tolker man bedst på en statistik? Hvordan målretter man sine indsatser bedst muligt? Hvordan designer man den bedste brugerrettede løsning? Om det så er et kursus i user experience eller et dyk ned i Google Analytics, vil det altid skabe god værdi. I KS har vi adskilligere kurser inden for en bred vifte af datahåndtering og analyse, så hold øje med kalenderen
 

Video, lyd og grafik 
Forbrugerne har aldrig været mere kræsne, og et velskrevet Facebookopslag, nyhedsbrev eller artikel er ikke altid nok til at fange modtagerens opmærksomhed. Det digitale indhold skal komme til live. Heldigvis har det samtidig aldrig været nemmere og billigere at lave en god grafisk præsentation, en kort video, en podcast eller et lydindslag, som kan fange modtagerens opmærksomhed og klart formidle jeres budskab på meget lidt plads. Samtidig er disse også kompetencer, som er i toppen på alle virksomheders ønskeliste, når det kommer til deres kommunikationsmedarbejdere. Så hvis man lærer at lave en infografik eller en god mobilvideo, er man allerede et godt stykke af vejen. 
 
Robotter og kunstig intelligens 

Robot- og informationsteknologi er i hurtig udvikling, og kommunikationsfagligheden har en vigtig rolle at spille her. Den gennemsnitlige kommunikatør sidder ikke og programmerer robotterne, men der er mange andre vinkler, hvor kommunikatørens inputs er vigtige for at sikre et brugervenligt produkt. Chatbots vinder frem på flere og flere websites og sociale medier som en erstatning for menneskelig kundeservice, og der skal bruges en kommunikatør til at skrive den gode tekst og sikre den klare formidling uden en menneskelig mellemmand. Sproglig klarhed er vigtigt, når der skal laves stemmegenkendelsesteknologi, og her er mennesker med stærke sproglige kompetencer meget vigtige. Men det kræver en forståelse for den bagvedliggende teknologi, og det er her mange kommunikatører kunne få værdi af at opkvalificere sig. 
 

Rådgivning og forretningsforståelse 
Fordi kommunikatøren er rykket tættere på ledelsen, er en solid forretningsforståelse blevet en nødvendig kompetence for at kunne rådgive ledere og kolleger i forhold til hensigtsmæssig kommunikation. Kommunikatøren skal kunne forklare, hvorfor en kampagne ser ud som den gør, hvorfor der er valgt de platforme, der er, og hvordan virksomhedens formidling eller markedsføring lægger sig op ad kerneydelsen. 

Tillid og kommunikationsetik 
Kommunikationsbranchen har ikke manglet skandaler de sidste årtier. Om det er ulovlig brug af persondata, beskyldninger om ’fake news’-kommunikationsbureauer, der laver misledende kampagner og markedsføring, eller bare en generel mistillid til kommunikation og markedsføring som fag. Kommunikationsområdet har brug for at genoprette tilliden blandt deres modtagere og samfundet som helhed, og her er der en oplagt mulighed for at opkvalificere sig. Så kan man som kommunikatør være mere sikker på, at både virksomheden og man selv fremstår autentisk overfor sine modtagere. 
 
Bæredygtig kommunikation 
Klimaet er på dagsordenen, og mange af de store virksomheder kan ikke se sig fri for at forholde sig til en klimastrategi. Men for både små og store virksomheder kan det være svært at vide, hvordan man sikrer sig en grøn profil, og hvor det er vigtigst at investere. Kommunikatøren er for det første i en unik position til at kunne udforme den grønne strategi, mens især formidlingen af strategien på den bedst mulige måde er kommunikatørens spidskompetence. Det kræver dog en forståelse for den grønne dagsorden, og for hvordan netop ens virksomhed kan spille ind og gøre en forskel. 

 

          Læs mere om emnet