15. marts 2017

Værsgo': Her er din nye kollega

Kombinationen af Social Big Data og kunstig intelligens er i gang med at skabe en helt ny type jobfunktioner, og det er ikke kun fabriksarbejdere og chauffører, der står foran lidt af en omvæltning. Teknologien vil også udfordre de højtuddannedes arbejdsmarked og vi, der arbejder med kommunikation, marketing og sprog får brug for helt nye kompetencer, også kompetencer, vi ikke kender i dag.

Først kom Big Data. Nu kan computere skrive artikler og overvåge en befolknings følelser i realtid, og udviklingen fortsætter eksponentielt. Spørger man teknologieksperter, får man at vide, at det ikke kun er fabriksarbejdere og chauffører, der står foran lidt af en omvæltning. Kombinationen af Social Big Data og kunstig intelligens er i gang med at skabe en helt ny type jobfunktioner, påpeger de.

Men hvad vil den kommende
revolution betyde for dit og mit job?
Det undersøger vi i det nye nummer af KOM magasinet
med temaet ’ Teknologi og arbejdsmarked’.

”65 procent af de børn, der begynder i skole nu, får et job, som ikke er opfundet endnu. Og det er et meget godt billede på omfanget af de forandringer, vi står overfor, og hvor hurtigt det kommer til at gå. Robotter, big data, deleøkonomi og ny teknologi skubber på og er i fuld gang med at ændre verden i et tempo, der vil overraske alle”.
Det siger Claus Skytte, iværksætter, forfatter og foredragsholder med en mangeårig baggrund i reklamebranchen. Han har skrevet flere bøger om deleøkonomi og skriver i øjeblikket på en ny bog om fremtidens arbejdsmarked.
Og til alle os, der gerne vil have en plads på arbejdsmarkedet i fremtiden, er hans opskrift klar: Vi skal kunne det, robotterne ikke kan.

Behovet for kommunikation vl stige
Hvad betyder det så, når vi taler kommunikation, sprog og marketing? Eksperter peger på, at behovet for kommunikation vil stige hurtigere, end tingene bliver automatiseret. Men kommunikatører gør klogt i at lære noget om algoritmer snarest muligt. Om 10 år vil vi ikke se særligt mange kommunikationsuddannelser, der ikke har en eller form for fokus på kunstig intelligens og Big Data, vurderes det.

De menneskelige oversættere er ikke på vej helt ud
Indtil videre er der heller ikke udsigt til, at de menneskelige oversættere ryger helt ud af loopet. Et bud er, at maskinoversættelse næsten kan duplikere menneskets evne til at oversætte om fem-10 år. Men det kan også være, at vi aldrig når op på det niveau. Måske er der noget ved det menneskelige niveau af oversættelse, som er yderst vanskeligt at automatisere, siger eksperter i sprogteknologi.

Marketing bliver personaliseret
Når vi taler om marketing, er forventningen, at personaliseret marketing vil slå massivt igennem i de kommende 5-10 år. Det er ikke mange år siden, at det mest af alt var en våd drøm, hvis man ser bort fra frontløbere som Amazon. Nu fungerer det effektivt på mange af de mest benyttede medieplatforme – for eksempel Facebook, YouTube og Android TV og inden længe vil den kommunikation, vi møder, være fuldstændig alligned med vores præferencer.

Der er ingen tvivl om, at den teknologiske udvikling vil ændre vores måde at arbejde på og de kompetencer, vi har brug for.
Men teknologien udfordrer også det arbejdsmarked, vi kender. Hvordan kan du også læse om i det nye nummer af KOM, der udkommer i næste uge.

Disruption = innovation og udvikling!
Arrangement i KS, København 21. marts kl. 17-19
Læs mere