2. marts 2016

Værdier driver kommunikations-maskinen

Det er værdier og normer, der rykker kommunikationen, som når ordet “finke” stjæler debatten i stedet for den gode historie om hvad vores, tidligere, første kvindelige statsminister skal arbejde med: redde børn.

Kommunikation gør en forskel, men vi skal vide hvilken.
Det skriver Mikael Elkan, Cand Mag, sprogekspert og underviser i kommunikation på CBS, i det nye nummer af KOM, der udkommer lige om lidt.
Han nævner, at James Surowieckis bog “The Wisdom of Crowds” kan give endnu en retning for kommunikation:
”En af hans konklusioner er at grupper, der rummer diversitet træffer bedre beslutninger. Her rummer medier som facebook det modsatte problem: de er dømt til at træffe beslutninger, som alle er enige i. Det er derfor de er sammen på facebook, fordi de mener det samme, men især fordi de er samlet om følelser. Hypotesen må derfor være at der er en hårde tone på for eksempel facebook, fordi det er som at stikke hånden i en emotionel hvepserede, hvor alle passer på den samme følelse, og de kan rigtig godt lide den, og de kan lide at vedligeholde den.
Men hypotesen må også være at det er værdier, der driver maskineriet. Fokus for kommunikatøren må være at kortlægge værdisæt i stedet for målgrupper. Der skal ikke måles efter mængde, frekvens eller antal, men efter udtalte værdier og normer. Det er dem der rykker kommunikationen, som når ordet “finke” stjæler debatten i stedet for den gode historie om hvad vores, tidligere, første kvindelige statsminister skal arbejde med: redde børn”.
Læs hele artiklen fra KOM, der denne gang handler om tendenser i reklame og marketing