Vær dig selv nærmest til jobsamtalen

/files/assets/jobsamtale.jpg
Foto Unsplash

Nogle ansøgere føler et stort pres i forbindelse med jobsamtalen. De kan føle, at de bare gerne vil have jobbet, koste hvad det vil. Men skal ansættelsen blive en god og langsigtet oplevelse, så gør dig selv en tjeneste ved at få afklaret de elementer, der betyder noget for dig i et job.

Ordet ”jobsamtale” indikerer, at du som jobsøger skal deltage aktivt i samtalen. Det er ikke et forhør eller et interview, men en samtale. Selvom situationen kan føles ulige, fordi du er blevet nøje udvalgt blandt en masse ansøgere og inviteret til samtale, så skal du stadig overveje, hvad du gerne vil have ud af samtalen. Det er nemlig ikke kun arbejdsgiver der skal finde ud af, om du er den rette kandidat – du skal også finde ud af, om det er den rette arbejdsplads for dig.

Hvis du for eksempel har siddet alene i dit første job som kommunikationsblæksprutte i en start up, så er det måske afgørende for dig at være en del af et team i dit næste job. Her vil det være relevant til en samtale at spørge ind til, hvordan de arbejder i teams. Er der tradition for sparring og samarbejde? Et godt job er nemlig mere end arbejdsopgaver. Og for de fleste vil der være nogle dealbreakers. Så sørg for at få spurgt ind til dem.

Indikatorer på kultur

Når du sidder til samtalen, kan du prøve at lægge mærke til interaktionen i ansættelsesudvalget. Er der kommende kolleger til stede, og hvordan interagerer de med lederen? Er der en uformel tone, eller virker situationen mere opsat og aftalt på forhånd? Tonen og stemningen kan fortælle dig meget om, hvordan der vil være på kontoret – forudsat at det ikke er HR, du er til samtale med.

Spørgsmål, du med fordel kan stille

Dine dealbreakers kan handle om forskellige ting. Det kan være hvor meget selvbestemmelse du har i opgaveløsningen, hvor stor fleksibilitet, der er i arbejdet, det kan handle om ledelsesstil eller noget helt fjerde. Vi vil her komme med nogle bud på, hvilke spørgsmål, du kan stille for at få åbnet op for, hvordan kulturen er på arbejdspladsen, og hvordan den influerer på dagligdagen.

  1. Hvordan reagerer I på noget uforudset? Hvordan tacklede I Corona?

  2. Praktiserer I 1:1 med jeres leder?

  3. Hvordan er jeres samarbejde? Har I for eksempel intern vidensudvikling? Sparrer I på daglig basis?

  4. Hvordan sætter I et team til en opgave? Får man opgaver via interesser og ikke kun kompetencer?

  5. Hvordan får jeg succes i arbejdet her?

Det er også en god ide at hive elementer frem fra jobopslaget, hvis der er noget, der har givet anledning til undring. Hvis der står at man skal være robust, kan man spørge til, hvad det betyder for dem? Eller man kan spørge til, hvordan det kommer til udtryk i hverdagen, at man løfter i samlet flok, hvis der står sådan i opslaget. Under alle omstændigheder er det vigtigt at få afklaret tvivl, der sidder og nager eller, hvis der er elementer, du simpelthen ikke kan leve med/uden. Det er den bedste start på et nyt arbejdskapitel.