2. september 2015

TV-reklamer er ikke populære

TV-reklamer er ikke populære
Folk løber tilsyneladende skrigende bort fra tv-reklamer. De foretager sig alt muligt andet, når de kommercielle budskaber løber over de mange devices. Og så vokser streaming-tjenesterne betydeligt, viser Ericssons ConsumerLabs nyeste rapport.
Vi ser stort set den samme tv-mængde, som vi ”altid” har gjort. Vi ser bare tv på andre platforme end flow-tv, og vi opfører os anderledes, når de reklamebårne kanaler kører over de mange forskelle skærme.
Det er nogle af konklusioner i Ericsson ConsumerLabs TV and Media rapport 2015. Rapporten er den største i verden, idet den står på ryggen af 680 millioner tv-forbrugeres adfærd på tværs af 20 markeder.
Hvad er forbrugernes holdning til tv-reklamer?
• 52 pct. skifter kanaler for at se noget andet.
• 43 pct. forlader skærmen for at gøre noget andet.
• 34 pct. browser nettet på smartphones og tablets mens reklamerne kører.
• 31 pct. besøger sociale medier, mens de ser tv-reklamer.
• 30 pct. optager deres foretrukne program (med reklamer), så de kan spole hurtigt forbi reklamerne.
• 20 pct. bruger ulovlige streaming-tjenester.
• 12 pct. anvender en adblocker.
• 8 pct. fortæller, at de altid ser tv- og video-reklamer.
Streaming af tv-serier og film er i øvrigt markant i vækst. Fra 2,9 timer i 2011 til 6,0 timer i 2015. Og at film- og video-on-demand udgør en tredjedel af seningen inden for kategorien.
Kilde: markedsforing.dk

De nye slår de gamle på Instagram
Nystartede designvirksomheder giver de gamle kendinge baghjul, når det kommer til, hvem der er i besiddelse af førertrøjen på de sociale medier.
I sidste uge kunne Berlingske fortælle, at der var et opbrud på vej i dansk designtradition. Tendensen på de sociale medier bekræfter, at der er gevaldig forskel på nye og gamle designfirmaer.
For mens den ældre virksomhed Geismars Væverier tumler med 114 følgere på det sociale medie Instagram, har den nystartede virksomhed Ferm Living 117.000, der abonnerer på deres billeder.
- De sociale medier er et vigtigt værktøj i vores samlede markedsføringsstrategi. Med de mange følgere på Instagram kan vi nå bredt ud med relativt få ressourcer, forklarer PR- og Marketing Manager hos Ferm Living, Sofia Viholt.
Mange designvirksomheder gør en dyd ud af flere gange dagligt at lægge nye billeder op af deres produkter, men det afslører Instagram, at Geismars Væverier ikke gør. Hvis man på Instagram søger via et hashtag, gør man det muligt for andre at finde ens billeder via kategorier. Hashtagger man #geismars, opnås 77 fotografier og 24 med hashtagget #geismarsvæverier. Sammenligner man det med #fermliving opnår man i skrivende stund 70.287 forskellige billeder, og #bylassen giver 60.183 opslag.
Instagram har talt – de nye kometer af designvirksomheder er for alvor slået igennem på de sociale medier. Og selv om om Geismars Væverier har vækst og landede på fjerdepladsen i Berlingskes kortlægning af virksomheder, der har formået at genopfinde sig selv, er virksomheden bagud på de sociale medier.

Irma.dk ruller net-indkøb ud i hele landet
Irma.dk ruller nu distributionen ud i hele landet, så alle danskere på nær de, der er bosat på ikke brofaste øer, kan købe Irmavarer over nettet.
Indtil nu har Irma leveret i det storkøbenhavnske område. Ifølge Irma selv, er deres tiltag med til at gøre onlinehandel med dagligvarer til et folkeligt gennembrud:
- Dette er et meget væsentligt skridt mod at give onlinehandel med dagligvarer sit folkelige gennembrud i Danmark, siger kommerciel direktør i Irma.dk, Jesper Wacherhausen til avisen.
For den kommercielle direktør er det nu ikke det, at de er blandt de første, der går landsdækkende, der er det vigtigste. Det er snarere det at gå ud i stor skala.
Irma har det seneste år haft en omsætningsstigning på 80 procent og forventer ifølge avisen, at denne fordobles det kommende år med udvidelsen af distributionen af internethandlen.
Kæden tjener dog stadig ikke penge på internethandlen. Jesper Wacherhausen anslår i avisen, at man skal op i et niveau på omkring 500-700 mio. kr. før man kan tjene penge på onlinesupermarkeder.
Kilde: Børsen

Ny sprogquiz på DR K
DR K sætter i dette efterår fokus på det danske sprog. Ideen er bl.a. at undersøge hvordan danskerne bruger sproget og hvordan sproget udvikler sig, udtaler direktøren for DR K, Flemming Hedegaard.
Det nye tv-program "Sprogquizzen" er en del af dette initiativ. I "Sprogquizzen" udfordrer kendte danskere hinandens sprogviden under ledelse af værten Maria Månson, der også er kendt fra programmet "Filmselskabet".
 Se eller gense det første program på DR's hjemmeside frem til den 12. september 2015.
”Sprogquizzen" sendes onsdage klokken 21.00 på DR K.
Kilde: sproget.dk