16. juni 2015

Troværdighed gennem coaching

Det har igennem mange år været et centralt emne, hvordan vi som kommunikatører anvender kommunikation, markedsføring og branding til at styrke en organisations omdømme. Men ofte overser vi, at udviklingen af budskaber og udmøntningen af kommunikation også handler om, at kommunikation skal være troværdig; altså at der er en direkte sammenhæng mellem det, man siger, og det man gør. Når dette link til gengæld er klart defineret - og udøves i praksis - er der tale om troværdig kommunikation.

Troværdig kommunikation er dog sjældent givet på forhånd. Det kræver planlægning og systematik. Helle Bertram præsenterer i den nye bog ” Troværdighed kommer indefra” derfor en metode og en række værktøjer til at udvikle kommunikations­planer med fokus på troværdighed. En metode, som sikrer forankring og ejerskab i processen med at udvikle planen.

Men troværdig kommunikation tilrettelægges ikke kun gennem rationelle og systematiske metoder og modeller. For hvis kommunikation skal blive relevant og levende kræver det, at forhindringer kortlægges og at motivation for at kommunikere troværdigt etableres gennem en involverende udviklingsproces. Her introducerer Helle Bertram således coaching som et værktøj til at hjælpe motivationen og engagementet på vej i organisationen.

Troværdighed kommer indefra
Af Helle Bertram
Djøf Forlag
Kr. 160,-