6. april 2016

Tjekliste: De 4 trin før du sender din ansøgning

Man sidder ofte længe med musen over ”send” knappen, før man sender sin næste jobansøgning afsted. Har man taget nok hensyn til virksomhedens behov? Besvarer man jobopslaget godt nok? Er der noget man har glemt? Kommunikation og Sprogs karriereafdeling giver dig her en tjekliste med 4 trin du bør gennemgå, inden du sender din ansøgning afsted.

1.    Fremhæver mit CV det mest relevante? Du skal altid sørge for, at dit CV fremhæver de ansættelser, uddannelser og kompetencer som er vigtigst for den pågældende ansættelse. Læs dit CV igennem og spørg dig selv: Bruger du ekstra plads på den vigtigste erfaring? Lægger din faglige profil den rigtige røde tråd for resten af dit CV? Er der information du mangler, og er dit CV helt opdateret på din nyeste erfaring?

2.    Er min ansøgning fremadrettet? Din motiverede ansøgning må aldrig blot være en gentagelse eller en udvidelse af dit CV: Alt du skriver i din ansøgning bør være skrevet i retning af virksomheden og stillingens behov. Læs din ansøgning igennem og spørg dig selv: Besvarer jeg de vigtigste krav i jobopslaget? Viser jeg interesse for virksomheden og deres brand? Er hver paragraf rettet mod at besvare et behov hos virksomheden?

3.    Er der noget jeg kan skære fra? Faren ved et langt CV eller ansøgning er, at modtager mister fokus på det vigtige. Særligt hvis der er unødvendige gentagelser eller detaljer. Læs dit materiale igennem fra starten, og spørg dig selv: Er der pointer som går igen i både CV og ansøgning? Er der afsnit eller enkelte linjer, som er overflødige eller kunne skrives kortere? Hvad er de vigtigste pointer i hvert afsnit, og kan de præsenteres mere tydeligt?

4.    Har du tjekket din grammatik? Selv i det mest gennemarbejdede materiale vil der typisk være et par småfejl, som man vil kunne fange ved en sidste gennemlæsning. Er der stavefejl, unødige gentagelser, forkortelser eller andet, der kan rettes i teksten?