26. august 2013

Stavefejl får debatten i gang

Kan vi alle, også virksomheder, være mindre formelle, når vi kommunikerer via sociale medier? Det har Disruptive Communications spurgt 1003 briter om og svarene viser, at det er skadeligt at sjuske for meget med standarden: Stave- og grammatikfejl er de helt store turn-offs.

Den nyhed linkede KS-formand Per Lindegaard Hjorth til i KS’ LinkedIn gruppe. Det fik debatten i gang og ikke alle er enige:

”Ikke noget dræber engagement hurtigere end en tør kommentar om komma- og/eller stavefejl”

”Som Stephen Fry sagde, sproglige pedanter er ligeså lidt sprogets vogtere som en kennelejer er vogter af hunderacen”.

”Der er ikke noget som sprogfejl, der kan få danskerne op af stolene. Alle har en mening om dem”.

KS-formand Per Lindegaard Hjorth skriver i KS-gruppen på LinkedIn:
Jeg er helt enig i, at der ikke er noget mere dræbende eller :-(irriterende end at blive gjort opmærksom på en enkelt stave-, slå- eller kommafejl i et indlæg – et indlæg, som er tænkt som et indspark for at skabe debat, sætte tankerne i gang hos andre eller blot informere andre om et vigtigt emne.
Professionelle kommunikatører skal gå væk fra de røde stregers tyranni (skulle jeg lige slå op i Retskrivningsordbogen) og i stedet koncentrere sig om at hjælpe med at få budskabet igennem. Der er vel næppe mange i dagens Danmark, der kan sige sig fri for at lave fejl. specielt ikke nu, hvor alt skal gå mega-hurtigt.
Men det ændrer vel ikke på undersøgelsens konklusioner, at sproglige fejl har en negativ effekt på modtageren – en effekt, der for nogle forstyrrer så meget, at budskabet sløres. Undersøgelsen understreger for mig blot vigtigheden af være omhyggelig og præcis i den del af sin kommunikation, der er skriftlig.

Hvis du har lyst til at deltage i debatten, så gå ind i KS LinkedIn-gruppe her