15. november 2016

Sprogproblemer kan koste ordrer og vækst

Danske virksomheders aktiviteter rækker langt ud over Danmarks grænser. Det afspejler sig også i virksomhedernes ønsker til medarbejdernes sprogkundskaber, viser ny kortlægning fra DI, som blandt andet har undersøgt hvilke sprogkompetencer, der står øverst på virksomhedernes ønskeliste.

Der er tæt sammenhæng mellem virksomheders eksportaktiviteter og deres behov for fremmedsprogskompetencer.
Øverst på virksomhedernes fremtidige behov for fremmedsprogskompetencer kommer engelsk efterfulgt af tysk og fransk. Men også spansk, svensk og kinesisk er efterspurgt.

Det fremgår af DI’s kortlægning af international orienterede virksomheders behov for sprogkompetencer, som 376 virksomheder har deltaget i.

Undersøgelsens resultater viser meget tydeligt, at der er en tæt sammenhæng mellem virksomhedernes aktiviteter på eksportmarkederne og deres behov for fremmedsprogskompetencer.

Danske virksomheder eksporterede i 2015 for 265 mia. kr. til de engelsktalende lande, mens de tyske sprogområder aftog for 190 mia. kr. I alt blev der eksporteret for 1.100 mia. kr. til udlandet i 2015.

Se undersøgelsen: Behov for fremmedsprogskompetencer og dansk eksport går hånd i hånd

Gode sprogkundskaber er vigtige
Ifølge underdirektør i Dansk Industri (DI) Charlotte Rønhof er det vigtigt, at virksomhedernes behov for fremmedsprogskompetencer bliver imødekommet.

- I mange lande er det helt afgørende, at du kan begå dig på det lokale sprog, hvis du skal kunne sælge dine varer eller få et godt samarbejde med lokale virksomheder, siger hun og tilføjer:
- Skal de danske virksomheder også i fremtiden have succes på eksportmarkederne, skal deres medarbejdere have gode sprogkundskaber.