9. marts 2016

Snart vrimler det med fjollede selfies på Facebook

NYHEDER: Hverdagssproget strømmer ind // Tivoli: Nu også med reality-TV // Ford bryder biograf-mure ned // Flere studerende duellerer om erhvervslivets gunst


Nyt opkøb: Snart vrimler det med fjollede selfies på Facebook
Skøre, uhyggelige eller søde selfies bliver snart en del af Facebook. Det sociale medie har nemlig med opkøbet af Snapchat-konkurrenten Masquerade, forkortet MSQRD, købt sig ind på markedet af fjollede selfies.
På Masquerades app, som er helt ny på markedet, kan man ligesom på Snapchat sende fotos til hinanden med filtre på, så ens øjne f.eks. bliver store og blå, eller hele ens ansigt bliver erstattet af en gorillas. Hvis et foto ikke er nok, kan man også sende en video.
Snapchat har været en hurtigt voksende tjeneste, og på Snapchats hjemmeside kan man læse, at mere end 60 pct. af amerikanere mellem 13 og 34 år sender såkaldte 'snaps' til hinanden. Nu vil Facebook altså også være en del af den nye trend.
Kilde: epn.dk

Hverdagssproget strømmer ind
Mere end 100 danskere har indsendt indkøbssedler, bryllupstaler, sms’er og håndskrevne noter til den database over sprog som sprogforskerne fra Sprogforandringscenteret på KU, SDU og Dansk Sprognævn er i gang med at oprette.
Forskerne vil gerne vide mere om, hvordan det ser ud, når vi udtrykker følelser, almindeligheder eller ønsker hinanden tillykke. Det giver dem mulighed for at forske i hvordan danskerne skriver, staver og sætter kommaer, når der ikke er nogen, der kigger dem over skulderen.
Man kan sende sig materiale til forskerne eller fortælle, hvad man ligger inde med tekstbase@hum.ku.dk. Alt bliver anonymiseret, men skribentens køn, alder, uddannelse og hjemegn skal være kendt. Forskerne modtager tekster fra 1960 frem til i dag. Man kan kun donere tekst på eget sprog.
Kilde: Politiken

Tivoli: Nu også med reality-TV
Tivolis TV-kanal, som siden efteråret 2014 har været en fast del af havens owned media-miks, vil som noget nyt også satse på co-producerede live-streams. I anledning af denne uges premiere på musicalen ”Hairspray” lader Tivoli således Realityportalen.dk overtage live-streamingen fra den røde løber.
Seerne kan dermed se frem til bl.a. interviews med premieregæster, kendisser og kunstnere, og undervejs vil seerne også kunne stille spørgsmål, som værterne vil hjælpe med at få besvaret.

- Vi tror på live-stream og har lavet en del forsøg, siden vores TV-kanal startede. Vi er dog stadig i den spæde-start, så det er første gang, vi gør det i denne her skala, siger Tivolis pressechef Torben Plank.
Realityportalen er med 900.000 besøgende og 2,3 mio. sidevisninger alene i januar sædeles populær, og grundlægger og chefredaktør Jeanet Rosenkjær Horstmann ser frem til showet i morgen aften:
Tivoli TV blev en realitet i efteråret 2014, og formålet var - og er - at tilbyde havens gæster mere information i form af levende billeder, der tager afsæt i alt fra økonomi og kultursatsninger og til at skildre Haven som arbejdsplads.
Siden etableringen har TV-kanalen været en fast del af Tivolis miks af owned media, hvor der med levende billeder fortælles om, hvad der rører sig i have
Kilde: markedsforing.dk

Ford bryder biograf-mure ned
En to minutters trailer for Fords nye kortfilms-reklamefilm ”Familien” har bevæget sig ind i biografernes trailer-blok. En platform som ellers er forbeholdt kommende spillefilm og dermed normalt no-go for kommercielle budskaber.
Hvis du har været i biografen for nylig, har du måske bemærket en trailer for filmen ”Familien”.
Det er der en del, der har, men selv om den ser rigtig spændende ud, så er der faktisk ikke tale om en trailer til en ny spillefilm, som du kan gå i biografen og se om en måned - det er en trailer for en 16 minutter lang reklamefilm.
Traileren kan lige nu ses på biograflærreder landet over, og det er temmelig usædvanligt, at kommercielle budskaber får lov at bevæge sig ind på den platform, oplyser Dansk Reklame Film.
Men ifølge Theis Hector, direktør i Dansk Reklame Film, har kvalitet, et stærkt budskab og en flot eksekveret historie været altafgørende for, at det er lykkedes for Ford at trænge gennem nåleøjet.
- Når vi siger ja til kommercielt indhold i trailerblokken, som her med Fords ”Familien”, er det fordi, vi mener, at kvaliteten og historien kan forsvares over for biografgængerne. Mange ser jo frem til trailerblokken som en del af den samlede biografoplevelse, og det er vores ansvar at indholdet stadig skaber værdi og ikke skuffelse, siger han.
Kilde: markedsforing.dk

Flere studerende duellerer om erhvervslivets gunst
Konkurrencer, hvor studerende dyster om at løse udfordringer for erhvervslivet, bliver stadig mere populære på universiteterne. For de studerende er de såkaldte case competitions et værktøj til at styrke cvet, mens det for erhvervslivet bl.a. handler om at spotte de dygtigste talenter, inden konkurrenterne gør det.
Når universiteterne i stor stil har taget det amerikanske case competition-koncept til sig betyder det, at flere studerende får mulighed for at prøve kræfter med reelle business cases, og sam­tidig giver det erhvervslivet mulighed for at få kvalificerede og alternative bud på, hvordan de skal løse fremtidens udfordringer.
-    Det er et spændende område, som er vokset de seneste år, blandt andet drevet af dygtige og engagerede CBS-studerende. Konkurrencerne tiltrækker flere studerende, og de kommer fra hele verden. Vi ser også en større interesse fra virksomhederne,« forklarer CBS-rektor Per Holten-Andersen.
På Aarhus Universitet nikker man genkendende til udviklingen. Da universitetet for ti år siden begyndte at arbejde systematisk med case competitions, var det stort set kun Grundfos, der meldte sig på banen fra erhvervslivets side. I dag videreformidler Aarhus Universitet årligt mere end 20 konkurrencer til de studerende.
En case competition er en konkurrence, hvor studerende duellerer mod hinanden om at løse aktuelle, virkelighedsnære ­problemstillinger for erhvervslivet. Konceptet blev undfanget i USA for tre årtier siden, men har siden spredt sig, så der i dag holdes store konkurrencer verden over.
Kilde: b. dk