16. august 2017

Skal kommunikationen udvikles efter ferien? Her er 5 tendenser, du bør være opmærksom på

Tiden efter ferien er ofte et godt tidspunkt at innovere og få prøvet nye idéer af. Og særligt kommunikationsmarkedet udvikler sig hele tiden: Mange tilgange og traditionel visdom, der gjaldt for fem år siden, vil blive betragtes som forældet eller irrelevant for kommunikation i dag. Men hvad er der nyt for 2017, som kunne være relevant at vide?

Det er selvfølgelig svært at give et fuldstændigt overblik. Men Kommunikation og Sprogs faglige afdeling giver dig her et udpluk af 5 aktuelle tendenser, som du i hvert fald bør være opmærksom på. Og som du måske kan udnytte til at skabe værdi for din virksomhed eller dit personlige brand.

1. Streaming er kommet for at blive – og det behøver hverken være kompliceret eller dyrt
Stadig flere onlineplatforme og sociale medier gør streaming til en essentiel del af deres brugerflade og tilbud. Snapchat, Facebook, Instagram og Youtube har alle over det seneste år rullet nye platforme ud til live video, og sammen billige eller gratis apps/hjemmesider som UStream, Livestream og Periscope er det nemmere end nogensinde før at være med til at producere videoindhold. Og det behøver ikke kræve års erfaring med videoproduktion eller dyrt optageudstyr: Mange virksomheder klarer sig med en god idé og en smartphone. Så der er ingen undskyldning for ikke at tænke over, hvordan jeres virksomhed kan nå jeres målgrupper gennem live video.

2. Information bliver stadig mere visualiseret og interaktivt
Forbrugere stiller stigende krav til det visuelle, men der er stadig mange virksomheder, som ikke lægger vægt på at supplere eller helt udskifte deres teksttunge hjemmesider, nyhedsbreve og materialer. Men det er vigtigere end nogensinde før at producere visuelt interessant og delbart materiale, hvis man gerne vil øge sin synlighed. I kan udnytte gratis redskaber til datavisualisering som Tableau eller Visualize, udnytte nye muligheder for panoramabilleder eller video, supplere dine tekster med billeder/tegninger, eller bare generelt overveje, om der er nye måder i kan inddrage og engagere brugerne i jeres content.

3. Forbrugernes opmærksomhed er stadig dalende
Moderne medieforbrugere er kræsne, og undersøgelser peger på, at det ikke bliver bedre. Vi bliver mere kritiske overfor nyheder og kommunikationskilder, vi er negativt indstillede overfor nærmest alt slags reklame, og vi bruger mindre og mindre tid på enkelte sider, artikler, nyhedsbreve og materialer. Det er derfor vigtigt at information bliver stadig mere kondenseret, og at I er stadig mere til stede på de platforme jeres målgrupper besøger i forvejen. Videoer og visualisering er et skridt i den rigtige retning, men overvej om i på andre måder kan kondensere jeres information, så de vigtigste budskaber kan tolkes hurtigt og effektivt... Eller om i vil gå den anden retning, og lave tungt content der kræver jeres målgruppes fulde opmærksomhed. For så skal i også have en strategi for det!

4. Der er øget fokus på effektmåling i det datadrevne samfund
Selvom koncepter som Big Data, SEO, Analytics og konvertering efterhånden er med i mange marketingansvarliges værktøjskasse, er der stadig mange virksomheder som ikke har en egentlig langsigtet digital strategi, når det handler om at måle deres indsatser. Men hvis man i fremtiden vil være konkurrencedygtig, er det i stigende grad nødvendigt ikke bare at måle på sin kommunikation, men også at bruge de målinger til aktivt at tilrettelægge sin strategi fremadrettet. I fremtiden vil data nemlig ikke bare hjælpe kommunikationen, men aktivt være med til at skabe den – og det kan betale sig at være på forkant med den udvikling.

5. Der fokuseres endnu mere på de mobile platforme
Tallene bliver ved med at tegne det samme billede, men virksomheder kan nogle gange være lidt langsomme til at følge med: Mængden af webinteraktioner der foregår via mobile platforme har nu oversteget mængden fra computere, og mængden af video vi forbruger på mobile platforme eksploderer. Det handler ikke længere kun om også at ’mobiloptimere’ eksisterende indhold, men om at lave materiale og design som udnytter de nye muligheder på telefoner og tablets. Måske der er noget i kan ændre i jeres tilgang?