23. august 2017

Sådan får du dit cv til at skille sig ud

Der er mange forskellige måder at præsentere cv på. Man kan optage en video, fremstille en hjemmeside eller et grafisk cv. Men hvornår er det en god ide at have et anderledes cv, og hvad skal der til? Her er 5 alternative måder at udarbejde et cv på.

Det klassiske, kronologisk opbyggede cv er det, som typisk bliver anbefalet, men der er mange nye og anderledes måder at gøre det på. Men hvornår er det en god idé, hvad bør man være opmærksom på, og hvad skal der til for, at det lykkes, hvis du gerne vil skille dig ud fra mængden med et anderledes cv? Kommunikation og Sprog giver dig her et overblik over 5 mere eller mindre alternative måder at præsentere dit cv på.

1. Et video-cv
At supplere sit jobsøgningsmateriale med en video kan være en god idé – det signalerer både en grad af fagligt overskud, giver dig plads til at præsentere din elevatortale og giver et bedre billede af dig som person. I en branche med hård konkurrence er det en mulighed for at skille sig ud, og undersøgelser peger på, at et video-cv generelt har høj succesrate og betragtes positivt af arbejdsgivere.
Vi anbefaler dog, at et video-cv/videopræsentation ses som et supplement i stedet for et alternativ til et cv. Et cv har en række helt klare funktioner: Det skal give en et overblik over dit studie- og erhvervsforløb, og det skal gøre information så nemt tilgængeligt som muligt. Det gør et video-cv meget sjældent. Det er af gode grunde også svært at ændre i et video-cv, når det først er produceret, så det er nødt til at ramme bredere end et almindeligt cv, men stadig være så konkret som muligt for ikke at undersælge din faglighed.
Hvis du vil optage et video-cv eller -introduktion, er vores anbefaling, at du holder det helt kort (helst under ét minut) som et supplement til resten af dit materiale og med en klar opfordring til at kontakte dig – videoen vil ofte leve sit eget liv på internettet, og det er ikke til at vide, hvem der kommer til at se det. Det er også værd at sige, at videoen selvfølgelig bør være redigeret ordentligt, have en klar pointe og en klar rød tråd til resten af dit materiale. Hvis du er i tvivl, så sørg for at vende det med en ven eller kollega, før du slipper det løs på internettet.

2. Et grafisk cv
 Det kan være en god idé at lege med det grafiske udtryk af ens cv. At bruge virksomhedens logo, temaer eller firmafarver kan både signalere motivation, overskud og grafiske kompetencer. Nogle eksperimenterer også yderligere: Måske sender man sit materiale som et kærestebrev, supplerer sine pointer med billeder eller emojis eller sender det med posten sammen med sjove genstande eller ekstramateriale. Internettet er fuld af gode idéer.
Man skal dog passe på, at det ikke bliver for karikeret. Et cv og en ansøgning har stadig en klar funktion i at formidle din faglighed overfor en arbejdsplads, og alle de sjove idéer og gode intentioner er ligegyldige, hvis man bliver frasorteret, fordi virksomheden ikke kan se, om du lever op til deres faglige krav i stillingen.
Så suppler altid gerne dit materiale med sjove idéer og grafiske tiltag, hvis det kan gøres på en overskuelig og smagfuld måde, som falder i tråd med virksomhedens profil og udtryk. Men lad det ikke tage overhånd eller distrahere fra kernen i din henvendelse: Den faglighed du skal bruge for at løse opgaverne i jobbet.

3. Et 1-sides cv
 Der kan være mange gode grunde til at kondensere sit cv. Man sørger for, at den vigtigste information er tilgængelig, og at man ikke mister læserens opmærksomhed, og typisk er der meget information. Der findes også chefer, som har stærke holdninger til lange cv’er, og der kan det være en fordel, at det er kort og kontant.
Man skal dog også være klar over de klare begrænsninger ved et så kort cv. Det vil typisk både betyde, at man skal ud i et større sorteringsarbejde, hvor man er nødt til at fjerne kontekst, nedprioritere resultater og bruge mindre plads på flere af sine beskrivelser, end de egentlig fortjener.
Hvis du skal til konferencer eller messer, hvor det vil være en fordel at have din profil så kondenseret som muligt, kan det være en god idé at skrive et 1-sides cv. Men husk: Det skal kunne læses på print, formalia skal stadig være i orden, den vigtigste information skal stadig være nemt tilgængelig, og det skal være så konkret som muligt. Og suppler gerne med et link til din LinkedIn-profil, så nysgerrige modtagere kan læse mere.

4. Et kompetence-cv
Med et kompetencesinddelt/funktionsorienteret cv undlader man den klassiske kronologiske opstilling af ansættelser og uddannelsesforløb og fokuserer i stedet på kernen: En stærk faglig profil, efterfulgt af en længere oversigt over de mest relevante kompetencer man bringer til stillingen på baggrund af ens uddannelse og erhvervserfaring. Fordelen er, at man, særligt som nyuddannet eller uden meget erhvervserfaring, kan beskrive, hvorfor man er den rigtige til stillingen uden at skulle udstille sin manglende erhvervserfaring. Man kan også allerede i cv’et arbejde på målrettet formidling til modtager, så man fremstår mere motiveret og fremadrettet.
Der er dog et par ulemper ved et kompetence-cv. Selv om det giver et godt overblik over dine kompetencer, kan det virke mere uoverskueligt for en modtager, hvis de leder efter noget helt bestemt information. En anden ulempe er, at mange arbejdsgivere simpelthen ikke er vant til det og derfor ikke nødvendigvis vil tolke det efter hensigten.
Hvis du vil have et kompetence-cv, er vores anbefaling et kompromis: Fokuser gerne dit cv mod dine relevante kompetencer, men vedlæg et kort kronologisk overblik som supplement. Og sørg for at skrive det på, hver gang du søger en ny stilling, så din kompetenceprofil fremstår direkte målrettet deres behov.

5. Din hjemmeside som cv
Et hjemmeside-cv kan være en fantastisk måde at få eksponering på: Det gør dit cv delbart og attraktivt, synligt på søgeresultater, og det tillader at integrere både grafik, fotos, videoer og andet. På den måde er det også en god måde at vise, hvad du kan, både indenfor hjemmesidedesign, foto/video og tekstproduktion – og det behøver ikke være hverken svært eller dyrt.
Man skal dog passe på, at det ikke bliver uoverskueligt. Modtager kan nemt blive overvældet, hvis der er for meget tekst og materiale på din hjemmeside, eller hvis formatet gør det for uigennemskueligt at finde den vigtigste information. Det bør også, ligesom en video, ses som et supplement til et mere ’klassisk’ cv. Det kan være svært at printe en hjemmeside eller danne sig det nødvendige hurtige overblik.
Hvis du vil have et cv på en hjemmeside, så sørg for at holde det opdateret, og gør det synligt ved at linke til det og udnytte det aktivt i din jobsøgning.