15. januar 2020

Sådan er dit arbejdsmarked i 2020

/files/assets/news/daria-nepriakhina1-credits.jpg

A-kassen AJKS giver med Rekrutteringsanalyse 2020 et skarpt overblik over arbejdsmarkedet for kommunikation, marketing og medier lige nu. Og du kommer ikke udenom de sociale medier, hvis du vil have, at arbejdsgiverne skal få øje på dig.

I vores branche kan det rigtig godt betale sig at være aktiv på LinkedIn-sider, virksomhedssider, Facebookgrupper og andre platforme, hvor man kan spotte de gode job før andre. Hvis man kan finde et af de 24,8% af job som ”udelukkende” rekrutteres via sociale medier, er man allerede langt foran. Det viser en ny rekrutteringsanalyse fra A-kassen AJKS, Kommunikation og Sprog og Dansk Journalistforbund.

Der findes flere rekrutteringsanalyser på markedet, men vi har manglet en med fokus på netop arbejdsmarkedet for kommunikation, marketing og medier og dermed medlemmerne af AJKS. A-kassens nye rekrutteringsanalyse sætter skarpt på arbejdsmarkedet for kommunikation, marketing, journalistik, HR, grafisk arbejde, sprog, korrektur, oversættelse og radio/TV.

Netværksanbefalinger vejer tungt
Med analysen bliver du klogere på rekrutteringsbehovet indenfor AJKS-medlemmernes fagområder, de kanaler, som arbejdsgiverne bruger, arbejdsgivernes præferencer ift. CV, ansøgning og kompetencer, og der er også et større afsnit om freelancere og selvstændige.”Og man kommer altså ikke komme udenom, at de sociale medier fortsat er en stor rekrutteringskanal på vores del af arbejdsmarkedet. Både Facebook og LinkedIn ligger over 30%, mens uopfordrede ansøgninger ligger på bare 26,11%,” siger karrierekonsulent i KS Ask Lehrmann.

Netværksanbefalinger vurderes at være meget relevante i næsten 80% af tilfældene, mens uopfordrede ansøgninger stadig er lidt i vejkanten. Det signalerer igen ret klart, at det giver bedre mening at lave opsøgende arbejde og udvide sit netværk, end at sende uopfordrede ansøgninger ud til en masse virksomheder.

Vær konkret om motivation og værdi
I forhold til vægtning i ansøgninger eller CV viser analysen, at få ting er vigtigere end konkrete idéer med relevans for arbejdspladsen og indsigt i virksomhedens marked, kunder og udfordringer.

”To pointer som jo egentlig hænger sammen, fordi det hele handler om at man får formidlet overfor arbejdsgiver, at man forstår stillingen, arbejdsopgaven, virksomheden og branchen på et niveau, som gør, at man hurtigt kan gå ind i virksomheden og skabe værdi for dem og deres kunder/medlemmer/borgere. At man udskifter vage formuleringer og gentagelser fra CV'et med gode, velresearchede, konkrete bud på opgaverne i opslaget. Lykkes man med det, er man næsten i mål allerede,” siger Ask Lehrmann.

Han peger også på, at det næstvigtigste er, at motivation, interesse og personlighed skinner igennem. I en bunke på 200 ansøgninger er det, man husker bedst de kandidater, som i stedet for en standardansøgning og ”jeg ville elske at arbejde for ” giver nogle beskrivelser af, hvad der rent faktisk motiverer dem. Er det virksomheden, arbejdsopgaverne, branchen, kunderne, det internationale udsyn, den lokale forankring, eller noget helt andet der fængede? Det vigtigste i et CV er, at den har en god målrettet profiltekst, er relevant og koncist.

Han finder det interessant at se, at freelancere løser en så bredt portefølje af opgaver hos de enkelte virksomheder – selv om fokus stadig er på de ’klassiske’ områder som audiovisuel produktion, oversættelse, kommunikationsrådgivning og webdesign. ”86,4% af freelancere findes via netværk. Det må være endnu en opfordring til, at man tager det med at opbygge et fagligt netværk alvorligt, hvis man gerne vil ud og sælge sine ydelser. Og udnytte de kontakter man har i forvejen,” slutter Ask Lehrmann.

PDF iconLæs hele analysen her