10. november 2020

Sådan beskriver du din erhvervserfaring i dit CV

/files/assets/news/cv-1-credits.jpg

Der er mange forskellige dele af et CV, men den nok vigtigste er selvfølgelig beskrivelsen af den erhvervserfaring, som ofte vil være adgangsgivende til jobsamtalen. Vi vil i denne artikel gennemgå 6 almindelige spørgsmål, vi hører i forhold til at beskrive erhvervserfaring i et CV, og hvordan vi i Kommunikation og Sprogs karriereteam typisk besvarer dem. 

1. Skal jeg skrive den nyeste eller ældste erfaring først?
Et CV bør altid være omvendt-kronologisk, altså med den mest aktuelle erfaring først. 

2. Skal jeg skrive punktform eller prosatekst?
Der er ikke ét entydigt svar på, om du skal beskrive din ansættelse med en liste i punktform eller en beskrivende tekst, da begge kan bruges til at give fine beskrivelser. Fordelen ved punktform er, at det er nemt for en læser at sortere i, og giver et hurtigt overblik over de vigtigste opgaver i ansættelsen. Ulempen er, at man ofte mister noget kontekst til at forstå, hvordan stillingen var skruet sammen, særligt med meget lange lister. Fordelen ved prosatekst er, at man kan give en mere detaljeret og prioriteret beskrivelse af ens opgaver, så man kan fremstille stillingen som man ønsker det. Ulempen er, at det ofte tager lidt længere tid at behandle for læseren, og gør det sværere at lede efter bestemte kompetencer.
Hvis man er i tvivl, vil vi typisk anbefale en liste i punktform, som også er det mest almindelige.  

3. Hvordan fremhæver jeg resultater i et CV?
Det er typisk ikke nok bare at give en lang liste af de arbejdsopgaver man har haft i stillingen, for det gør det svært for modtageren at forstå hvilke opgaver man kan løse, og hvor god man er til sit arbejde. Det er derfor en god idé at fremhæve resultater man har opnået, og give eksempler på det man har skabt for virksomheden.
Det er her vigtigt at differentiere skarpt imellem, hvad der er en erfaring/arbejdsopgave, og hvad der er et resultat. En erfaring er en arbejdsopgave, et ansvarsområde, eller et projekt, man har stået for på sin arbejdsplads. Et resultat er orienteret mod noget man har skabt – et overskud, en god feedback fra en klient, at man har har hævet åbningsraten på et nyhedsbrev eller afholdt en konference, der fik stor opmærksomhed indenfor en branche. 
Resultater kan fremhæves på flere forskellige måder: Nogle skriver dem ind direkte under de forskellige punkter, nogle afslutter beskrivelsen af en stilling med et ’resultater’ afsnit, og andre fremhæver dem allerede i deres faglige profil i starten af CVet. Du kan her læse flere tips til, hvordan du fremhæver dine kompetencer i dit cv.

4. Hvor meget information skal med?
Fokus i dit CV bør altid være på dine mest aktuelle og mest relevante ansættelser. Hvis du for eksempel har 10 års relevant erhvervserfaring indenfor den sektor du søger hos, behøver du ikke bruge meget plads på dine studiejob, ufaglærte stillinger eller frivillige arbejde, fordi dit stærkeste konkurrenceparameter er din aktuelle erhvervserfaring. Men hvis du er relativt nyuddannet, er det selvfølgelig en god idé at fokusere på at beskrive, hvorfor din erfaring fra studiejob, praktikker eller frivilligt arbejde har formet din faglighed. Efterhånden som du får mere erfaring, er det okay at skære ældre eller mindre relevante stillinger fra, så fokus er på din vigtigste og mest aktuelle erfaring. 

5. Skal jeg ændre på beskrivelsen af min ansættelse fra job til job?
Ja. Et CV skal skrives på samme måde som en ansøgning, og en god tommelfingerregel er derfor, at den information, du skriver om din ansættelse skal være relevant for din modtager. Hvis du søger et job som eksempelvis marketingansvarlig, er det en god idé at sørge for, at marketingfaglige arbejdsopgaver og resultater prioriteres i beskrivelsen af din ansættelse. Det er særligt vigtigt, hvis du søger stillinger som er lidt skævt på din kernefaglighed, eller hvis du ønsker at skifte karrierespor. Du kan også nedprioritere eller helt skrive arbejdsopgaver eller ansvarsområder ud, hvis du ikke tænker, at de er vigtige for at formidle den faglighed der er vigtig for stillingen. 

6. Hvordan forklarer jeg huller i min ansættelseshistorik?
Al erfaring siger os, at huller i CVet ofte er noget man selv fokuserer mere på end arbejdsgiver. Langt de fleste vil have huller i deres CV af den ene, anden eller tredje årsag. Den vigtigste regel er derfor ikke at prøve at skjule dem – for det signalerer til arbejdsgiver, at det er noget du selv er i tvivl om. Hvis du har et større hul i dit CV grundet ledighed, et kuldsejlet projekt eller sygdom, er det derfor en god idé kort og kontant at beskrive det, uden at bruge for meget plads eller forklaring på det. 
Hvis du savner yderligere inspiration, kan du downloade vores CV skabelon på vores hjemmeside.

Edit page