Robotter overflødiggør ikke kommunikationsmedarbejderen, men man skal hele tiden forny sig for at følge med

/files/assets/news/alex-knight-199368-unsplash.jpg

Robotgenereret og automatiseret indhold kommer til at fylde mere i k-branchen i løbet af de næste fem år. Det mener mere end halvdelen af de adspurgte i en undersøgelse foretaget af KS og Kforum blandt kommunikationschefer i Danmark.​

Foto: Alex Knight

Sportsnyheder skrevet af robotter, automatiske søgemaskiner, der finder lige præcis det indhold på nettet, der er relevant for dig og hyper avancerede algoritmer. Det byder fremtiden i kommunikationsbranchen blandt andet på ifølge kommunikationscheferne.

En af dem, der mener, at robotterne bliver en del af medarbejderstaben fremover, er Mikkel Harboe, kommunikationschef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

 “Jeg tror, at det (autogenereret indhold, red.) bliver mere og mere relevant i forhold til søgning og søgeoptimering, men også i forhold til at man får genereret big data, i forhold til hvordan man bruger sociale medier og så videre. Det der med at du bruger ikke lige så meget tid på at sidde og gennemtrawle aviser eller sociale medier, fordi du har systemer sat op, der overvåger en masse for dig. Det kan frigive nogle ressourcer til det andet kommunikationsarbejde,” siger Mikkel Harboe.

“Da sociale medier kom i sin tid, var det heller ikke noget, vi beskæftigede os med, sjovt nok. Men det er jo blevet en naturlig del af kommunikationsopgaven i dag og fylder mere end for bare nogle år siden,” tilføjer han.

Mikkel Harboe frygter ikke, at han selv eller hans medarbejdere bliver udkonkurreret af robotterne. Men det handler om hele tiden at forny sine kompetencer for at følge med. Og så kan autogenererede artikler måske give plads til nye typer af opgaver.

“Det her autogenererede indhold vil jo kunne frigøre ressourcer, men det kan også virke som om, at dele af ens job bliver overflødiggjort. Omvendt kan man sige, at kommunikationsjob udvikler sig hele tiden, og jeg tror sådan set bare, at det vil skabe nye opgaver og nye muligheder. Så jeg tror bestemt ikke, at kommunikationsmedarbejderen bliver overflødiggjort,” forklarer Mikkel Harboe.

Men det kræver, at nye og nuværende kommunikationsfolk hele tiden bliver opkvalificeret, fordi opgaverne ændrer sig hurtigere end tidligere, siger han.

Læs mere i Kommagasinet nr. 120 der udkommer i uge 25.