8. juni 2016

Overordnet set er folk skide bekymrede for deres privatliv

Reklamebranchens overvågning af forbrugernes online-adfærd er præget af anarki, og forbrugerne finder den i vid udstrækning ”creepy” forklarer ekspert i data-etik Pernille Tranberg i det nye nummer af KOM magasinet. Nye EU-regler vil sætte langt klarere grænser for dataindsamlingen i 2018.

-    Dataindsamlingen på nettet eksploderer — med det formål at give forbrugerne bedre og mere målrettede annoncer. Og selv for en teknologi-journalist som mig er det yderst vanskeligt at gennemskue, hvad der helt præcist foregår, siger Pernille Tranberg. Hun driver virksomheden Digital Identitet, der rådgiver virksomheder om data-etik, og er medstifter af tænketanken DataEthics.eu. Og så har hun ny bog på vej til virksomhederne med titlen ”Data-etik — den nye konkurrencefordel.”.
Så hvornår springer privatlivsbomben? Hvornår får forbrugerne nok af al den overvågning?  
-    Bomben er allerede sprunget, siger hun blandt andet i det nye nummer af KOM magasinet, der udkommer 11. juni.
Du kan allerede nu læse artiklen her.

Og så kan du møde Pernille Tranberg på KS’ arrangement på Folkemødet i Allinge i næste uge: Big data – bæredygtighed, business eller big brother?
Her vil hun, med Jacob Søby Bang, direktør i Strategize som moderator, debattere med Per Østergaard Jacobsen, Ekstern lektor, Copenhagen Business School og ekspert i anvendelsen af data, blandt andet i forbindelse med et stort data-projekt på Roskilde Festival samt Per Lindegaard Hjorth, Forbundsformand, Forbundet Kommunikation og Sprog.
Se arrangementet i KS kalender her. Som KS-medlem kan du tilmelde dig en efterfølgende frokost, hvis du deltager.

Mødet foregår i K19 Turistkontorets gård – Kirkepladsen, Allinge, lørdag, 18. juni 2016 kl. 11.30 til 12.30.