Nye tendenser, når du skal finde et nyt job

Ved du hvad der lige nu er det mest effektive, og også det mest populære hos arbejdsgiverne, når de skal finde nye medarbejdere? Konsulenthuset Ballisager har stillet spørgsmålene til mere end 800 virksomheder, og her får du svarene og et par gode råd til hvad du kan bruge dem til fra KS’ karrierekonsulenter.

1. Kun få ansøgere ringer til arbejdsgiveren
Over halvdelen af arbejdsgiverne fortæller, at det er under hver tiende ansøger som ringer på en opslået stilling. Hos de arbejdsgivere, som rent faktisk bliver kontaktet (under ti procent af de adspurgte) er det cirka hver tredje ansøger som ringer, og tendensen med at ringe til en kommende arbejdsgiver er for nedadgående.
KS’ karrierekonsulenter anbefaler, at du ringer og at du bruger opkaldet til at få svar på, hvad der er den vigtigste opgave, hvad succeskriterierne er og hvad dit arbejdet skal munde ud i. Målet er, at du har et billede af de første par måneders arbejdsopgaver. I ansøgningen beskriver du, hvordan du vil løfte jobbet.

2. Praktik og lønskud har værdi
Størstedelen af arbejdsgiverne (85%) tillægger virksomhedspraktikker og løntilskud nogen eller samme værdi som en lønnet ansættelse og det er et tal, der er steget, sammenlignet med tidligere undersøgelser.
KS råder dig til at samle og synliggøre din erfaring fra tidligere ansættelser, dit studiejob, dine aktiviteter som frivillig – og er der et par områder du gerne vil opruste (for eksempel offentlig administration) eller en branche (bureauer) du gerne vil lære nærmere at kende, så kan løntilskudsstillingen være en vej ind.

3. Antallet af ansættelser i forlængelse af en virksomhedspraktik eller et løntilskud stiger
I 2019 har 88 % af de adspurgte virksomheder efterfølgende ansat en medarbejder efter et praktikforløb.

4. Opslåede stillinger, netværk og LinkedIn udgør for femte år i træk de tre mest brugte rekrutteringskanaler
Den typiske ansætter bruger 2-3 kanaler i et ansættelsesforløb. Det betyder at bruger du en kombination af netværk, tilstedeværelse på LinkedIn og søgning på opslåede stillinger er du godt dækket ind.

5. LinkedIn og Facebook som rekrutteringskanaler er for første gang faldende
Det er dog stadig over halvdelen af virksomhederne samlet set, som bruger LinkedIn som en kanal, så vi synes det er en god ide, at du beholder og opdaterer din profil. Det gælder især, hvis du leder efter jobs i de store private virksomheder; de bruger i højere grad end de andre virksomhedstyper LinkedIn. Hvis du leder efter job i de små private virksomheder, skal du vide at 70 % af dem har brugt netværk i deres seneste ansættelse.

6. Rekruttering via opslag er stigende for fjerde år i træk og har aldrig været brugt mere
Antallet af ansættelser på baggrund af en uopfordret ansøgning er for nedadgående og man bruger stort set ikke eksterne cv-baser.

7. Færre ansøgninger
I gennemsnit modtager virksomhederne lidt færre ansøgninger pr. stilling i 2019 end de gjorde tilbage i 2016. Over halvdelen af virksomhederne fik færre end 40 ansøgninger ved deres seneste opslag.


Fakta om Balisagers rekrutteringsundersøgelse
Hvert år ved denne tid udgiver Ballisager, som er et konsulenthus, der arbejder med rekruttering og outplacement, en rapport om tendenser i ansættelse og rekruttering. Den er skrevet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt offentlige arbejdspladser, små private virksomheder (1-49 ansatte) og store private virksomheder med 50 eller flere ansatte. De fordeler sig nogenlunde ligeligt Offentlige 29%, små 30% og de store 41%. Skemaet er udsendt til 1663 virksomheder og har en svarprocent på 56,2.