6. januar 2016

Netflix erobrer nye markeder: Udvider med 130 lande

NYHEDER: LEAD og Kasters fusionerer // Fagbevægelsen vandt kun en halv sejr over Ryanair // Danske supermarkeder fylder hylderne med egne mærker

Netflix erobrer nye markeder: Udvider med 130 lande
Den amerikanske streamingstjeneste, Netflix, har lancerer sin tjeneste i yderligere 130 lande, og tredobler derved antallet af markeder, hvor den traditionelle Film- og TV-branche bliver udfordret af giganten. Det skriver Financial Times.
Indien, Rusland, Sydkorea og Tyrkiet er blandt landene, hvor Netflix forsøger at få kunder til at tilslutte sig de eksisterende 74 mio. abonnenter. Udfordringen bliver i særdeleshed at levere nok kvalitets-tv, der passer til de individuelle landes smag og ønsker, lød det fra Consumer Electronics Show i Las Vegas, hvor udvidelsen blev offentliggjort.
Det eneste store marked som Netflix nu mangler at integrere, er det kinesiske, hvor selskabet, ifølge administrerende direktør Reed Hastings, dog håber at komme hen i fremtiden.
Netflix har på mange måder været med til at revolutionere tv-branchen, især i USA, hvor de etablerede mediekoncerner er i knæ med kunder, der skifter kabel-tv pakken ud med streamingtjenester som Netflix og Amazon. Tager man et kig på den amerikanske børs, faldt medieselskabernes aktier i 2015 samlet med 5,7 pct. og underpræsterede derfor i forhold det samlede aktiemarked, der for året forblev uændret. Til sammenligning steg Netflix-aktien 140 pct. i 2015.
Kilde: b.dk

LEAD og Kasters fusionerer
LEAD Agency og Kasters fusionerer med virkning fra 1. januar 2016.
De to bureauer går sammen for at styrke en kommunikationsrådgivning, der i hver eneste projekt tager udgangspunkt i ansvarlighed over for mennesker og samfund, involvering og en kort afstand fra tanke til handling.
Navnet bliver LEAD Agency, og bureauet bliver fra starten et af landets største kommunikationshuse målt på omsætning – i runde tal +30 mio. kr.
Adressen bliver det gamle LEAD Agencys nye lokaler i Ravnsborg Tværgade på Indre Nørrebro.
Kilde: markedsforing.dk

Fagbevægelsen vandt kun en halv sejr over Ryanair
Ryanair har optur i Danmark og fortsætter ifølge fagbevægelsen med at byde ansatte elendige vilkår. Et halvt år efter fagbevægelsen vandt i Arbejdsretten, siger man, at det var en »delsejr«.
Ryanair forventer at fordoble antallet af passagerer, som selskabet flyver fra og til København. Det går faktisk godt for selskabet i Danmark. Det vurderer Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef i Sydbank med stor indsigt i luftfart.
-    Mit indtryk er, at Ryanair flyver med godt fyldte fly til og fra København. De er så at sige fornuftigt flyvende i Danmark. Hvis det ikke gik godt, ville de hurtigt have lukket ruter eller fundet nye destinationer, siger Jacob Pedersen.
-    Jeg tror, at vi kun lige har set starten på Ryanairs indtog i Danmark,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank med stor indsigt i luftfart.
Ryanair oplyste i november, at det forventer at fordoble antallet af passagerer, som man flyver fra og til København. I en pressemeddelelse skrev Ryanair, at aktiviteterne i København vil »vokse med over 100 procent (altså over en fordobling, red.) til 2,5 millioner kunder årligt.«
Kilde: Ugebrevet A4

Danske supermarkeder fylder hylderne med egne mærker
Dagligvarekæder lægger nyt pres på leverandørerne. Det sker i takt med, at forbrugerne køber flere produkter, som kæderne selv står for.
Danske forbrugere har i stor stil vænnet sig til nye varemærker i supermarkeder og discountbutikkerne. Kædernes egne mærker med navne som bl.a. Gestus, Änglamark, X-tra og Princip vokser hastigt. Det presser kendte mærkevarer, og udviklingen ser ud til at fortsætte.
Andelen af såkaldt private label, som er butikskædernes egne mærker, udgør nu 32 pct. målt på volumen i dagligvarehandlen. For 10 år siden var andelen 22 pct.
Opgjort i værdi udgør mærkerne ud fra den vurdering ca. 27 mia. kr. ud af det samlede marked på 110 mia. kr. i den danske dagligvarehandel.
Kilde: epn.dk