12. januar 2016

Marketing forstår ikke IT’sk

NYHEDER: Lego etter, Maersk ude // Cavling-vinder: Udenrigsjournalistikken er vigtigere end nogensinde

Marketing forstår ikke IT’sk
Vi har i flere år hørt rigtigt meget om de dybe kløfter mellem virksomhedernes marketing- og it-afdelinger, der hæmmer effekten af den digitale marketingindsats.
Nu skriver vi 2016, men det betyder ikke, at kløften på magisk vis er forsvundet. Slet ikke.
Det sker, selvom marketingafdelingerne, der i i årtier har måttet kæmpe på kreativitet og skæve idéer for at vinde forbrugernes gunst, investerer stadig flere penge i teknologiske værktøjer.
Det fremgår bl.a. af analysen ”MarTech and the Decade of the CMO” fra Foundation Capital, hvori der estimeres en 10-dobling af marketingafdelingernes budgetter til software og andre teknologiske platforme frem mod 2025.
Den antagelse er Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor ved CBS, delvis enig i:
- Vi har over de seneste år set, at fortsat flere virksomheder bevæger sig fra de produkt-centriske kampagner til i højere grad at satse på processer, hvor man eksempelvis har brug for data og viden om kunderne. Man går altså fra at skabe et behov til at løse et behov, siger han.
Kilde: markedsforing.dk

Lego etter, Maersk ude
Lego har medvind, får skulderklap og er inde i en ret så god gænge – og i dét lys overrasker det ikke, at klods-koncernen for fjerde år i træk har fået den mest positive omtale af alle de 300 brands, som YouGov har på sit danske BrandIndex.
Med en så stabil og sikker 1'er er det nyhedsmæssigt mere interessant at kigge på de øvrige top-placeringer.
Sidste år lå Volkswagen næstøverst, men efterårets softwareskandale gav så massiv negativ presseomtale, at brandet nu er ude af Top10.
Et andet af VW-koncernens brands, Audi, var også omfattet af skandalen, men Volkswagen-navnet har tilsyneladende taget al skraldet buzz-mæssigt, for Audi fastholder sin placering på Top10.
Mærsk er i lighed med VW ude af Top10, og nye i årets top er Ikea og Løgismose. I top Top3 fastholder Netflix 3. pladsen, mens Rema 1000 rykker op fra 4. til 2. pladsen.
Buzz-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie.
YouGov kigger også på årets højdespringere. Her er Danish Crown i top, idet slagteriet har markant mere positiv opmærksomhed i år sammenlignet med 2014.
Brands med højeste Buzz-score i alle kategorier
1.Lego 32,0
2.Rema 1000 25,4
3.Netflix 24,8
4.Apple 21,1
5.Lotto 18,1
6.Samsung 18,0
7.IKEA 17,9
8.Audi 17,4
9.Klasselotteriet 15,2
10.Løgismose 14,9
Kilde: bureaubiz.dk

Cavling-vinder: Udenrigsjournalistikken er vigtigere end nogensinde
Det var en rørt Puk Damsgård, der fredag eftermiddag modtog dansk journalistiks fornemste hæder, Cavling-prisen. 
- Jeg er meget glad for og stolt af prisen. Men jeg er også ret overrasket. Det føles uvirkeligt for mig. Jeg har jo ikke søgt aktindsigt nogen steder. Det kan man slet ikke i de lande, jeg arbejder i. Mange af de fremragende projekter, vi har set i årenes løb, er mere indlandsbaserede graverprojekter, siger Puk Damsgård til Journalisten.    
Hun laver netop ikke den klassiske graverjournalistik, der som oftest løber med prisen. Puk Damsgård har i stedet fået Cavling-prisen for sin dækning af Mellemøsten som DR's korrespondent, og for sin medrivende dokumentariske bog 'Ser du månen, Daniel?' om en dansk fotograf, der ender som gidsel hos Islamisk Stat i Syrien.
Cavling-komitéen lagde vægt på hendes evne til at fortolke og analysere konflikterne og den politiske udvikling i Mellemøsten for sine seere og læsere gennem mødet med almindelige mennesker i regionen.
Kilde: journalisten.dk