15. november 2016

Man skal kunne høre på kommunikationsfolk, at det er dem, der er eksperterne

Studieleder, lektor og Ph.d. Flemming Smedegaard fra IVK på SDU har fået Kommunikation og Sprogs Fagpris 2016. Han får prisen for sit utrættelige arbejde for at synliggøre kommunikations- og sprogfagligheden. Og det arbejde fortsætter han med. ”For der er stadig problemer med at få den anerkendelse fagene fortjener,” siger han.

”Flemming Smedegaard har gjort en utrættelig indsats for at udvikle IVK-uddannelsen på SDU samtidig med en lige så utrættelig indsats for at gøre erhvervsliv og samfund opmærksom på kommunikatørers værdiskabende kompetencer.”

Sådan sagde KS-formand Per Lindegaard Hjorth, da han på repræsentantskabsmødet 12. november overrakte KS Fagpris 2016 til Flemming Smedegaard.

KS Fagpris gives til en eller flere personer, der i særlig grad har bidraget til at styrke og synliggøre KS-fagligheden, i medierne, på arbejdspladsen eller på anden måde.

”Du har ikke blot været initiativtager til IVK-uddannelsen. Du har også løbende udviklet uddannelsen. Det er din fortjeneste, at der på uddannelsen er et uddannelsespanel, praktik, et elitemodul og et mønsterbryderprojekt,” sagde Per Lindegaard Hjorth, da han overrakte prisen til Flemming Smedegaard.

”Det er nogle af de ting, der er allervigtigst for mig, så jeg er utroligt glad for motivationen og beæret over at have fået denne pris,” siger Flemming Smedegaard.

Arbejdet med at synliggøre kommunikations- og sprogfagligheden fortsætter for Flemming Smedegaard:

”Kommunikationsfaget har fortsat problemer med at få den anerkendelse det fortjener. Mange gør sig kloge på kommunikation, uden at anerkende det som det fagspeciale det er. Det kan blive bedre, hvis fagets udøvere bliver bedre til at fastslå, at de skal respekteres fagligt, og derfor gør jeg meget ud af at lære de studerende, at man skal kunne høre på dem, at det er dem, der er eksperterne”, siger han og fortæller en historie om dengang han arbejdede med kommunikation på et reklamebureau:

”Jeg var på kundebesøg og direktøren havde mange ændringsforslag til vores oplæg. Da vi senere gik rundt på virksomheden, en maskinfabrik, foreslog jeg nogle ændringer ved maskinerne. ’Det har du da ikke forstand på’, sagde direktøren. Og så kunne jeg jo replicere – nej, men jeg har forstand på kommunikation.”

Alle gør det hver dag
Flemming Smedegaard mener, at problemet til dels opstår, fordi kommunikation er noget vi alle gør hver dag. Det rører ved noget alment, og derfor er det så meget mere vigtigt, at vi er gode til at argumentere og dokumentere vores fag.

”Vi må fortsætte med at fremhæve standens status i samfundet og vise, hvad der kan gå galt, hvis man ikke har kommunikationsfolk,” siger han og slutter med at pointere, at sprogfagene har brug for respekt på samme måde:

”Respekt for vigtigheden af sprogkompetencer er i høj grad også en udfordring. Vi er et lille land med et lille sprog og derfor er det ekstra vigtigt at kommunikation og sprog hænger tæt sammen.”