1. marts 2016

Mads Mikkelsen i nyt reklame-hit

NYHEDER: De hjemløse er i biografen // 2015 sluttede godt for flere aviser // Facebook undersøges for misbrug af markedsdominans

Mads Mikkelsen i nyt reklame-hit
En reklamevideo med Mads Mikkelsen i hovedrollen for BoConcept er blandt de fem bedste stykker branded content globalt i februar. Den kan dog ikke hamle op med en indsats fra deodorant-brandet Axe, hvor macho-attituden er lagt på hylden.
Mads Mikkelsen er med i den tredje reklamefilm fra BoConcept, der kommer ind som nummer fem på en liste over februar måneds bedste eksempler på branded content verden over.
Bag opgørelsen står seedingbureauet Be On, der vurderer arbejderne på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter.
BoConcept-filmen, der får en score på 8,2, er den tredje i en serie af film instrueret af skuespilleren og forfatteren Dejan Cukic.
Selvom BoConcept-filmen klarer sig flot, så kan den ikke hamle op med den indsats fra deodorant-brandet Axe, der topper listen
Se filmene her
Kilde: markedsforing.dk

De hjemløse er i biografen
Hjaltelin Stahl & The Woerks har slået pjalterne sammen for at lave en tankevækkende biograftrailer i anledning af Hus Forbis 20 års jubilæum. ”The Invisible Man” dramatiserer på smukkeste vis de hjemløse, dem vi kigger lige igennem.
Siden 1996 har Hus Forbi arbejdet med at skabe dialog og synlighed omkring de hjemløse og socialt udsatte i Danmark, og det arbejde skulle fejres og iscenesættes på en ny og markant måde.
– Vi har før samarbejdet med Hus Forbi, så det var nærliggende at hjælpe med en fortælling i denne anledning, og historien om en superhelt, hvis superkraft (eller forbandelse) sørgmodigt består i at være usynlig for omverdenen, skrev nærmest sig selv, og virkede som en oplagt fortælling, der bare måtte ud at leve, siger Jeanne Schultz, Hjaltelin Stahl.
Kampagnen har fået flot opmærksomhed både i Danmark og udlandet, gennem visninger i Nordisk Films biografer, og på kampagnesitet, hvor der dog bare lige var den lille hage, at traileren var usynlig, hvis man ikke delte den først.
Det var ideen, at jo flere som tager sig tid til at dele og bakke op om budskabet, jo mindre usynlig vil traileren – og altså også vores helt på gaden – være i fremtiden.
Kilde: markedsforing.dk

2015 sluttede godt for flere aviser
TNS Gallup har frigivet læsertal for andet halvår af 2015. Overordnet set fortsætter tendensen fra 2015’s andet og tredje kvartal til læserfremgang for flere papiraviser.
Størst er fremgangen til Information, der havde 16 procent flere læsere i andet halvår af 2015 end i samme periode året inden. Weekendavisen og Kristeligt Dagblad kommer ud af 2015 med læsertalsstigninger på henholdsvis 13 og 10 procent, mens Børsen og Politiken har fået mindre læsertalsstigninger i perioden.
Ligesom i 2015's andet og tredje kvartal er der til gengæld læsertilbagegang til Jyllands-Posten, Berlingske, BT og Ekstra Bladet. Procentvis er tilbagegangen størst for BT, men alle tre dagblade bløder trods alt mindre end ved sidste måling.
Ser man på de regionale dagblade, er billedet mere broget.
Værst ser det – for anden måling i træk – ud for Fyens Stiftstidende. Avisen har mistet 28 procent af læserne fra andet halvår af 2014 til andet halvår 2015.
Til gengæld er der stor læserfremgang til både Morsø Folkeblad og Århus Stiftstidende, der er vokset med henholdsvis 55 og 33 procent i perioden.
Læsertallene fra TNS Gallup viser også, at læserflugten fra ugebladene fortsætter.
Alle de store ugeblade – herunder både Se og Hør, Ude og Hjemme, Billedbladet og Familie Journal – mistede læsere i sidste halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode året inden. Størst er tilbagegangen for Billedbladet og Ude og Hjemme.
Kilde: journalisten.dk

Facebook undersøges for misbrug af markedsdominans
Det er for svært for de digitale brugere at gennemskue, hvad de giver de sociale medier samtykke til. Det vurderer den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt, der aktuelt mener, at Facebook misbruger sin dominerende stilling på markedet. Det skriver tyske Bild.de.
Derfor har Bundeskartallamt iværksat en undersøgelse af Facebook. Den tyske myndighed er især bekymret for, at brugerne ikke forstår det fulde omfang af, hvordan Facebook udnytter de data, som det sociale medie indsamler om brugerne.
Derfor vil Bundeskartallamt nu have undersøgt lovligheden af dataindsamlingen. Det vil ske i forhold til tysk lovgivning om databeskyttelse.
Kilde: epn-dk