Lad os tale erhvervsrelevante uddannelser op og ikke ned
”I stedet for at satse massivt på kommunikations-, sprog- og markedsføringsuddannelserne, der virkelig kan hjælpe til med at få damp på kedlerne igen, både i Danmark og i udlandet, bliver uddannelserne udsultet økonomisk,” siger KS-formand Per Lindegaard Hjorth som en kommentar til, at fagområder som samfundsvidenskab og humaniora ikke beriges af Folketingets 5.000 ekstra studiepladser.
Folketinget har som konsekvens af coronakrisen besluttet at oprette 5.000 ekstra studiepladser til velfærdsuddannelserne og til ”uddannelser, hvor de studerende efterfølgende har gode muligheder for at få job”, nemlig STEM-uddannelserne (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
Det er fint, at der oprettes ekstra studiepladser til de coronaramte studenter, men det er ufint at begrunde prioriteringen af fagområder med ”gode muligheder for at få et job”. Uden at sige det direkte kommunikerer politikerne, at de områder, der ikke får ekstra studiepladser, ikke har gode muligheder for at få et job. Intet kunne være mere forkert.
De fagområder, der ikke beriges med ekstra studiepladser, er i et vist omfang samfundsvidenskab og i fuldt omfang humaniora (Arts), der er skruet ned i en ond cirkel af dimensioneringen. Dimensioneringen var tænkt som et værktøj, der gennem en regulering i nedadgående retning af optaget til uddannelserne skulle regulere beskæftigelsesgraden i opadgående retning. Men i en krisetid med en generelt voksende ledighed og et kæmpe behov for erhvervsaktivitet, der kan få damp under kedlerne igen, er der snarere brug for STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) end for STEM.
Forbundsformand Per Lindegaard Hjorth siger: ”Mange virksomheder forventes at komme i økonomiske vanskeligheder i løbet af efteråret på grund af manglende afsætningsmuligheder. I stedet for at satse massivt på kommunikations-, sprog- og markedsføringsuddannelserne, der virkelig kan hjælpe til med at få damp på kedlerne igen, både i Danmark og i udlandet, bliver uddannelserne udsultet økonomisk. Dimensioneringsmodellen har i den nuværende situation udspillet sin rolle og fungerer mod hensigten."
Flere og flere virksomheder begynder at indse potentialet i E-handel, når man nu ikke selv kan komme omkring, men uden en professionel indsats på kommunikationsområdet i bred forstand fungerer E-handel ikke. Kommunikation og Sprog har netop udarbejdet en liste med flere end 200 virksomheder, der har hjemmesider på dansk plus mindst to andre sprog. Og listen vokser.
Det gør søgningen til kommunikations- og sproguddannelserne også, men desværre kan uddannelserne ikke altid imødekomme den stigende interesse, netop på grund af dimensioneringen. Afskaf dimensioneringen og lad os tale erhvervsrelevante uddannelser op og ikke ned.
Nogle nøgletal fra Den koordinerede tilmelding 2020 (KOT) ser sådan ud:
Optagelsesområder | Antal Optagne |
Københavns Universitet | |
Dansk | 190 |
Engelsk | 167 |
Film- og medievidenskab | 80 |
Fransk sprog og kultur | 37 |
Italiensk sprog og kultur | 23 |
Asienstudier (japanstudier) | 34 |
Asienstudier (kinastudier) | 34 |
Kommunikation og it | 109 |
Retorik | 58 |
Spansk sprog og kultur | 58 |
Tysk sprog og kultur | 34 |
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen | |
Erhvervsøkonomi-virksomhedskommunikation, HA (kom.) | 185 |
Business, Language and Culture | 135 |
International Business | 220 |
Business, Asian Language and Culture - Asian Studies Programme, Japanese/English | 27 |
Business, Asian Language and Culture - Asian Studies Programme, Chinese/English | 55 |
IT-Universitetet i København | |
Digital design og interaktive teknologier, København S, Studiestart: sommerstart | 64 |
Roskilde Universitet | |
Humanistisk bacheloruddannelse, Roskilde, Studiestart: sommerstart | 516 |
Humanistisk bacheloruddannelse + journalistik + andet fag, Roskilde, Studiestart: sommerstart | 74 |
Samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse, Roskilde, Studiestart: sommerstart | 541 |
Samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse + journalistik + andet fag, Roskilde, Studiestart: sommerstart | 57 |
Syddansk Universitet | |
Dansk | 79 |
Engelsk | 87 |
Amerikanske Studier | 57 |
Medievidenskab, Odense | 92 |
Tysk, Odense M, Studiestart: sommerstart | 23 |
International virksomhedskommunikation i 2 fremmedsprog, Odense | 11 |
International virksomhedskommunikation i engelsk, Odense | 54 |
International virksomhedskommunikation i tysk, Odense | 14 |
Erhvervsøkonomi-erhvervssprog (negot) (SDU - Odense) | 128 |
Journalistik, Odense | 103 |
Informationsvidenskab, it og interaktionsdesign, Kolding | 18 |
Designkultur og økonomi, Kolding | 75 |
International virksomhedskommunikation i engelsk, Kolding | 40 |
International erhvervsøkonomi med fremmedsprog, Sønderborg | 16 |
International virksomhedskommunikation i engelsk, Slagelse | 102 |
Professionsbachelor, fremmedsprog og digital markedskommunikation, Slagelse | 55 |
Aarhus Universitet | |
Engelsk | 105 |
Fransk sprog | 18 |
Japanstudier | 32 |
Kinastudier | 32 |
Nordisk sprog og litteratur (dansk) | 96 |
Ruslandstudier | 28 |
Spansk og spanskamerikansk sprog, litteratur og kultur | 33 |
Tysk sprog, litteratur og kultur | 29 |
Digital design - it, æstetik og interaktion | 53 |
Cognitive Science | 66 |
International virksomhedskommunikation i engelsk | 165 |
International virksomhedskommunikation i fransk | 17 |
International virksomhedskommunikation i spansk | 56 |
International virksomhedskommunikation i tysk | 53 |
Aalborg Universitet | |
Kommunikation og digitale medier, Aalborg | 117 |
Kommunikation og digitale medier, København | 76 |
Engelsk, Aalborg | 72 |
Sprog og internationale studier, engelsk, Aalborg | 93 |
Spansk sprog og internationale studier, Aalborg | 26 |
International virksomhedskommunikation i engelsk, Aalborg | 62 |
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole | |
Professionsbachelor, visuel kommunikation, København | 95 |
Professionsbachelor, kommunikation, København | 53 |
Professionsbachelor, kommunikation, Aarhus | 52 |