14. juni 2016

KS skaber debat om big data på Folkemødet

Kommunikation og Sprogs Folkemøde-arrangement handler om et høj-aktuelt emne: Big data. – Det er et vigtigt emne for KS og for medlemmerne, fordi en meget stor del af KS’erne allerede arbejder med det eller kommer til det, siger KS-formand Per Lindegaard Hjorth.

Både det offentlige, organisationer og virksomheder anvender i stigende grad big data til at skaffe sig viden om borgere, brugere og kunders behov. Perspektiverne er vidtgående og giver en forsmag på fremtidens datadrevne verden. Men hvad betyder det, at nogen ved så meget om os? Kan det misbruges og hvad betyder det for borgerne, offentlige myndigheder og private virksomheder?

- Kommunikationsfolk er en væsentlig medspiller i hele big data processen, og hvis ikke KS-medlemmerne allerede arbejder med det, så kommer de fleste til det, siger KS-formand Per Lindegaard Hjorth.

På debatmødet ” Big data – bæredygtighed, business eller big brother?” på Folkemødet får man et indblik i mulighederne med big data, men også de kommunikationsetiske, kommercielle og samfundsmæssige perspektiver.

- Folkemødet er et rigtig godt sted at få forskellige interesser i tale.  Både almindelige borgere, virksomheder og offentlige myndigheder er repræsenteret, siger formanden, som uddyber den titel, KS har valgt til vores Folkemøde-arrangement:

- Big Data bruges til at skabe bæredygtighed på Roskilde Festival, som vi har med som eksempel, men også offentlige myndigheder, der anvender det til for eksempel af reducere udgifter til renovation, eller til at hjælpe folk til at finde den nærmeste ledige p-plads, så de ikke skal køre rundt. Big data er også business, når virksomhederne bruger det til at kommunikere mere relevant med deres kunder og dermed skabe større værdi. Men big data er også big brother og her er især kommunikationsfolks rolle vigtig. Det er nemlig dem, der kan være med til at sikre, at man har etiske retningslinjer og overholder lovgivningen, så man ikke misbruger det, siger formanden.

Han deltager i debatpanelet på Folkemødet. Det består også af Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor, Copenhagen Business School og en af bagmændene på Roskilde Festivals kommunikations- og dataprojekt, Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver, Digital Identitet, og medstifter af tænkehandletanken DataEthics.eu.
Moderator er Jacob Søby Bang, Direktør, Strategize.

Debatmødet finder sted i Akademikernes Hus, K19 Turistkontorets gård – Kirkepladsen, Allinge lørdag den 18. juni kl. 11.30-12.30.