29. oktober 2013

Kommunikation(sfolk) skaber forandringer. Ikke direktører.

- Der er andre måder at vise sin faglighed på, end den vi alle sammen har lært, og det er faktisk ikke særlig svært at beskrive sin værdiskabelse med ord og billeder, hvis man bruger nogle andre end de gængse måder, siger KS-formand Per Lindegaard Hjorth oven på en lang og tilfredsstillende dag, hvor han sammen med mere end 100 andre KS’ere deltog i KS-DAGEN 2013.

En hel dag kunne deltagerne arbejde med deres faglighed, og de kunne lære, hvordan de kan blive bedre til at beskrive den værdi, de skaber for deres arbejdsplads. Ikke med tal og kurver, men ved hjælp af ord og billeder.

Steen Reeslev, der er tidligere kommunikationsdirektør i Danske Bank og Maersk, lagde ud med sine erfaringer. Hvis man lytter efter dem og gør som han siger, kan man blive bedre til at ”sparke døren ind” hos chefen:
- Kommunikationsfaget kan meget mere end at gå to skridt bagved og hviske folk i øret. Kommunikation kan skabe forandring. De fleste direktører er gode til at kommunikere – det er derfor, de er hvor de er – men kommunikationsfaget kan meget andet end at være god til at kommunikere. Der ligger noget viden og værktøjer bag. Dem skal du turde bruge, også selvom du tænker, at nogen måske vil synes, det er en lille smule knald i låget. Hvis der ikke er nogen, der synes det, så har det sikkert ikke nogen virkning, sagde Steen Reeslev.
Resten af dagen kunne deltagerne bruge på at nærme sig en beskrivelse af deres egen faglighed. De lærte om det store WHY – som er det spørgsmål, vi altid skal starte med at svare på, inden vi gør noget andet. Altså: HVORFOR skal vi gøre noget, skal komme lang tid før, hvad vi skal gøre, og hvordan vi skal gøre det.

Her er nogle ord om det:
⦁ Kommunikation handler om at skabe forandringer, om at gøre noget, lige meget hvad vi arbejder med
⦁ Kunsten er ikke at være ekspert. Kunsten er at få bragt din ekspertise i anvendelse
⦁ Det handler ikke om, hvad du siger, men om hvad publikum hører, og hvordan de fortolker dine ord
⦁ Det handler ikke om glat professionalisering. Det handler om at bringe sig selv i spil

Og så lærte alle at visualisere det tilbud om værdi, som de har med i deres job. Og det kom der mange sjove tegninger ud af.
Du kan se billeder, tegninger og det hele, hvis du går ind på #ksdagen2013 på Twitter og Instagram. Her får du også rigtig mange af de pointer, deltagerne valgte at dele.
Og på vores facebook-profil kan du finde dagens gave: En gratis e-bog: Sådan laver du en god kommunikationsstrategi.