26. november 2013

Kommunikation rykker op i hierarkiet

I takt med at digitale værktøjer og sociale medier vinder frem, er kommerciel kommunikation i de senere år rykket højere op på agendaen i virksomhederne. Virksomhedernes marketing- og kommunikationsansvarlige oplever, at vægtningen af marketing og kommunikation er vokset med henholdsvis 60 og 70 procent, skriver Berlingske Business.

Det viser en nordisk undersøgelse fra markedsføringsforeningerne i Norge, Finland og Danmark. Den fortæller også, at en af de vigtigste kræfter bag den kommercielle kommunikations øgede betydning i virksomhederne er, at den digitale udvikling har gjort det langt lettere at måle effekten af den kommercielle kommunikation og at de kommunikationsansvarlige på den måde kan dokumentere, hvordan deres indsats skaber værdi og bidrager til, at virksomheden når sine salgsmål.

- Undersøgelsen demonstrerer hvor væsentligt det er at være i stand til at dokumentere sine resultater i virksomhederne i dag. I KS ønsker vi at bidrage til, at medlemmerne bliver bedre og bedre til at synliggøre den værdiskabelse de står for, blandt andet i forbindelse med KS DAGEN 2013, hvor vi satte fokus på spørgsmålet, siger KS-formand Per Lindegaard Hjorth, som også er tilfreds med, at de danske kommunikations- og marketingansvarlige i den nordiske undersøgelse ligger højt lønmæssigt i forhold til deres nordiske kolleger.

- Det går godt for KS’erne, når det gælder løn. Det viser vores nye lønstatistik, der udkommer her i december også. En gennemsnitlig lønstigning blandt de privatansatte KS’ere på 2,5 procent er i toppen af, hvad der ellers opnås på arbejdsmarkedet, siger formanden.