9. september 2015

Kan du gøre debatten mindre Støjbergsk?

En gruppe flygtninge er ankommet til Danmark. Nogle søger asyl, andre vil videre til Sverige, en del fordi de ikke har lyst til at bo i Danmark.
De sociale medier gløder.
Der oprettes støttegrupper, vinkegrupper og velkomstgrupper på Facebook.

Sociale medier bruges til at indsamle og uddele tøj, bleer og barnevogne. Men der er ingen central koordinering af indsatsen, så den fremstår som et (velment) kaos – og hver mand må selv stå for sit projekt.

Sideløbende kommenterer politikere og meningsdannere på situationen – og på hinandens kommentarer.

Støjbergs flygtning-bliv-væk-annonce går verden rundt på Facebook, især efter at den havner på samme avisside som artiklen om, hvordan tyskerne tager varmt imod deres 800.000 flygtninge.

Angela Merkel sender en mavepuster af sted med ordene: ”Hvis vi kan redde bankerne, kan vi også redde flygtningene”.

Suzanne Bjerrehuus kaster sig ud i modvind af orkanstyrke ved at opdatere på Facebook med ordene: ”Ynkelig tabermentalitet at lade nogle migranter få lov til at gøre, hvad der passer dem. Pseudo human demonstration fra politiets side.”

Og en ganske ukendt dansker bliver ganske kendt på få timer, fordi han spytter ud over en motorvejsbro ned på de forbipasserende flygtninge og råber til dem, at de skal tage hjem igen.
Få minutter efter billedet er frigivet, latterliggøres han med photoshoppede billeder som viser, at han puster hjerteballoner op, går med klaphat og spiller panfløjte for at ønske flygtningene velkommen.

Nyhedsmedierne halser bagefter som udmattede hunde med tungerne langt ude af halsen og forsøger at formidle den kolossale mængde af hjælpetiltag, kritiske kommentarer, politiske statements og den almindelige danskers reaktion på hele cirkusset.

Men bliver det samlede mediebillede egentlig retvisende?
Eller er det, der fremhæves i medierne mere af den klassiske ’lad os fokusere på det, som giver mest opmærksomhed’ – og dermed en negativ, kritisk og sensationel vinkel?

Professor og TED talk-stjerne, Hans Rosling, fortalte os forleden, at danske journalister ikke har styr på deres fakta, når de maler et billede af en verden på vej i en negativ retning – for eksempel når det kommer til flygtninge. For det går faktisk bedre og bedre i verden.

Derfor står vi nu tilbage med spørgsmålet:
Er danskerne i virkeligheden et hjælpsomt, rummeligt og næstekærligt folk, som ønsker flygtningene velkommen i Danmark – men som lider under et misvisende medie- og kommunikationsbillede skabt af politikere, nyhedsmedier og meningsdannere for egen opmærksomhedsvindings skyld?

- Vi lider i øjeblikket af et ufuldstændigt mediebillede, som giver os indtryk af, at danskerne enten spytter på flygtninge og vil holde dem ude af Danmark eller ønsker dem hjerteligt velkommen og tilbyder dem et lift, hvorhen de ønsker. Det sker fordi medierne skaber deres historier ved at sætte de mest rabiate holdninger og handlinger op mod hinanden. Formentlig er 80 procent af Danmarks befolkning i en mellemgruppe som både rummer for- og imod-holdninger, siger Jacob Mouritzen, Head of social, Mindshare.

Så hvordan får vi kommunikationen om flygtningene og danskerne til at blive mindre sort/hvid og mere nuanceret?
Vi glæder os til at høre jeres bud. Kom frem med dem her på hjemmesiden eller på vores Facebookside.