10. juni 2015

Johanne Schmidt-Nielsen (EL) er den klart bedste kommunikator

Johanne Schmidt-Nielsen (EL) er den klart bedste kommunikator
- efterfulgt af Kristian Thulesen Dahl (DF) og Helle Thorning-Schmidt (S). I bunden ligger Stig Grenov (KD) og Søren Pape Poulsen (K) – forfulgt af Lars Løkke Rasmussen (V) og Morten Østergaard (R). 531 professionelle kommunikationsfolk har vurderet de 10 partiledere i en undersøgelse.
9 ud af 10 (90 %) af landets professionelle kommunikationsfolk – PR-chefer, kommunikationschefer, konsulenter, taleskrivere m.m. – har i en undersøgelse foretaget fra den 2. til den 7. juni foretaget af Dansk Kommunikationsforening, vurderet, at Johanne Schmidt-Nielsen (EL) er suverænt den bedste partileder til at kommunikere personligt overbevisende. I den anden ende af skalaen ligger Søren Pape Poulsen (K). Her mener tre ud af fire, at han er dårlig eller meget dårlig til at kommunikere personligt. Når det kommer til troværdighed vinder Johanne Schmidt-Nielsen (EL) igen, mens Lars Løkke Rasmusen (V) er placeret sidst.
Kilde: kommunikationsforening.dk

TV 2 og Arla bliver partnere
Danmarks største kommercielle mediehus, TV 2, lancerer nu et partnerprogram under navnet ”Strategiske Partnerskaber”.
Programmet, hvor TV 2 vil finde sammen med store, danske virksomheder i et værdifællesskab og en fælles agenda, handler i sidste ende om at levere godt indhold til seerne og brugerne, lyder det fra Jacob Fischer-Nielsen, chef for TV 2 Kommercielle Partnerskaber.
- Med det nye program ønsker vi at skabe et dybere samarbejde med 6-8 udvalgte partnere, hvor vi kan se en særlig mulighed for at finde sammen i et værdifællesskab på flere fronter, siger han.
- Vi har en klar ambition om, at vi sammen med vores partnere skal udvikle nye produkter og koncepter, der i endnu højere grad engagerer danskerne, fortsætter Jacob Fischer-Nielsen.
Som strategisk partner får virksomhederne indsigt i, hvad der foregår på TV 2. Det betyder bl.a. indsigt i programtiltag, marketingkampagner og den generelle strategi for TV 2's kanaler og platforme. Partnerskabet bygger blandt andet på kreative workshops og inspirationsdage.
Kilde: markedsforing.dk

Kommunikationsforum og Bureaubiz fusionerer
Fusionen skal styrke den faglige formidling og den branchespecifikke kvalitetsjournalistik inden for kommunikation og marketing. Også jobmarked, efteruddannelse og faglige netværk bliver styrket og udviklet til gavn for alle, der arbejder professionelt med kommunikation og marketing.
De to portaler fortsætter som adskilte medier, men såvel forretning som indhold vil blive tænkt mere og mere sammen. Strategien er at tilbyde og tilpasse en lang række af Kommunikationsforums produkter og efteruddannelsestilbud til Bureaubiz' kunder.
Kommunikationsforum er et community, som er baseret på både redaktionelt og brugergenereret indhold, mens Bureaubiz er bygget som et journalistisk nyhedssite. Kommunikationsforum kommer bredere ud i både erhvervsliv, offentlige institutioner, medier og politik, mens Bureaubiz går i dybden i bureau- og marketingverdenen.
Formelt sker fusionen ved, at Kommunikationsforum A/S overtager ejerskabet af Bureaubiz ApS, og den samlede virksomhed bliver fra 1. juli ledet af Timme Bisgaard Munk og direktør Louise Grau begge fra Kommunikationsforum A/S.
Kilde: kommunikationsforening.dk

Ekspert: Partierne bør droppe intetsigende slogans
Det er svært at finde rundt i de politiske partiers slogans i valgkampen. De minder for meget om hinanden – så meget, at partierne lige så godt kan droppe dem, mener sprogforsker på Danmarks medie- og Journalisthøjskole Michael Ejstrup.
Han siger, at det er en svær kunst at strikke et godt politisk slogan sammen.
- Jeg kan godt forstå, at det ikke lykkes for dem. Jeg tror faktisk, det ville være bedre, hvis de lod være med at bruge slogans, siger han.
Michael Ejstrup siger, at mange af valgkampens slogans rammer så bredt, at de passer til flere partiers politiske programmer.
- Tag bare ”Det Danmark du kender” fra Socialdemokraterne. Det kunne Venstre vel lige så godt bruge – og Dansk Folkeparti. Helle Thorning-Schmidt har valgt det, fordi hun vil fortælle, at vi nu har kendt hende i fire år, og derfor skal vi fortsætte med hende. Men det kan sætningen ”Det Danmark du kender” bare ikke bære.
Bedre er det ikke med De Konservatives ”Mennesket først”.
- Jeg ville tro, at De Radikale og Kristendemokraterne også kunne have valgt det, siger han.
Er problemet - ikke bare i den her valgkamp - at det ganske enkelt er meget svært at finde på et godt valgslogan?
»Jo, det eneste slogan, der er indgået i sproget de seneste 100 år er vel ”Stauning eller Kaos”.«
Hvad er forklaringen på, at virksomheder og organisationers slogans ofte er skarpere end politiske slogans?
- Politiske partier skal jo favne vælgere i alle aldre, mens private virksomheder kun skal ramme et udsnit af befolkningen. Det er ok, hvis et tømmerfirma siger: ”Vi er den stærkeste samarbejdspartner”. Men hvis et politisk parti gør det, synes vi, at det er for ukonkret, fortæller Michael Ejstrup.


Nogle af de politiske slogans:

Socialdemokratiet: ”Det Danmark du kender”
Venstres hedder: ”Venstre for fremtiden”
Dansk Folkeparti: ”Tryghed og Tillid – det er muligt”
Det Konservative Folkeparti: ”Mennesker først”
Det Radikale Venstre: ”Det handler om mennesker, ikke vælgere”
Liberal Alliance: ”Det kan vi gøre bedre”
Enhedslisten: ”Fællesskabet fungerer”
Socialistisk Folkeparti: ”Investeringer i Mennesket”
Alternativet: ”…der er også Alternativet”
Kilde: journalisten.dk