19. marts 2018

Influenter er små stjerner, som vi ikke kan vente med at folde ud

/files/assets/news/7.jpeg

”Der er ikke særlig mange ting, der ikke giver mening at få en personlig afsender på,” siger ejerne og stifterne af Hippo, et talentbureau, der finder og udvikler nye influenter. Hippo og folkene bag er en ikke uvæsentlig del af den bølge af influencerkampagner, vi oplever. Og vi har kun set begyndelsen.

Coca-Cola slog sig sammen med Lakserytteren, og det kom der en af de mest succesfulde branded-kampagner på Snapchat ud af. Kampagnen var det perfekte match mellem et cool produkt og en kreativ influencer og involverede både Snapchat og offline events. Kampagnen skabte et bemærkelsesværdigt engagement i det unge segment, da mere end 1 ud af 10 teenagere købte et Coca-Cola produkt som en del af kampagnen.

Citatet er hentet på hjemmesiden fra én af de virksomheder, der er skudt op i takt med, at influencer marketing er blevet mere og mere udbredt. Virksomheden hedder Hippo, den beskæftiger sig med talent management, og Lakserytteren alias Rasmus Kolbe er medstifter, ejer og kreativ direktør.

“Markedet skal tage influencer marketing lidt mere seriøst”

Det var Lakserytteren, der som influencer var i front på det danske marked, da Coca-Cola kørte sommerkampagne i hele Europa i sommeren 2016. Det var kun i Danmark, man havde valgt en influencerkampagne, i resten af Europa var strategien mere traditionel, men med ni millioner views på Snapchat og en organisk reach på Facebook, der var seks gange højere end almindelige kampagner, har den danske kampagne givet genlyd i Coca-Cola på hele det europæiske marked.

Så Hippofolkene er med rette stolte af kampagnen. Som bureau er de dedikerede til influencer marketing. Jobbet er at udvikle talenter og at hjælpe dem med at tjene penge. Der er 14 talenter og tre ejere tilknyttet Hippo nu. SMAC Agency, som holder til sammen med Hippo, har 60 influenter tilknyttet og til begge dele, er der nu mere end 10 ansatte.


En mere professionel branche
Rasmus, der hedder Lakserytteren på internettet, har selv været influencer i to år. Han laver sjove videoer og kampagner sammen med brands, ER Snapchat og har 112.000 fans på Instagram. Han har arbejdet med brands som Fanta, Coca-Cola, HBO, SAS, Malaco, Tulip og tager influencer marketing meget seriøst. Præmissen handler om at lave relevant indhold over for en målgruppe, og han tog initiativ til Hippo, fordi han ser et behov for at kunne gøre noget mere for yngre talenter og for at professionalisere branchen.

Rasmus: ”Jeg synes, jeg har lært en masse om, hvordan man laver videoer, som folk ikke har lavet før. Der er utroligt meget ude på nettet, og det gælder om at finde sin egen niche, men jeg var også begyndt at have nogle tanker og visioner for industrien. Så grunden, til at jeg startede Hippo, var egentlig, at jeg har et behov for at kunne give min erfaring videre til andre unge, og for at markedet skal tage influencer marketing lidt mere seriøst. Og så er der også brug for, at talenterne kan noget mere, at de bliver mere bevidste om deres personlige brand, at de simpelthen bliver dygtigere. Jeg kender rigtig mange af dem og kunne spørge dem, hvad der ville være den fedeste deal for dem, og hvad der er det største, de drømmer om. Det viste sig, at de ikke følte, at der var nogen, der pressede dem, og der var heller ikke nogen, der havde ambitioner på deres vegne. Den vil vi vende om – vi ser dem som små stjerner, som vi ikke kan vente med at folde ud.”

Pernille Lotus og Thomas Høffner er henholdsvis client director og head of management. Titlerne er på engelsk, fordi Hippo arbejder med kunder på tværs af flere lande. Pernille arbejder med talent management og startede SMAC Agency, som arbejder med voksne influencers. Thomas har været på TV2 i fire år med ansvar for digitale produkter i forbindelse med programmer som Vild med dans og Zulu Awards.

“Vi har i virkeligheden ikke set noget i Danmark endnu”

Ny business – også for kunderne
Hvor langt synes I, kunderne er i forhold til influencer marketing?
Pernille: ”Mange af vores kunder kommer gennem mediebureauerne, som er lidt længere fremme end andre virksomheder. For nylig var det et af mediebureauerne, som fortalte, at de på et år er gået fra, at 15 procent bruger influencer marketing til, at 75 procent gør det. Det er en ret ny business, og vi har i virkeligheden ikke set noget i Danmark endnu. I Sverige er det meget større, og der er de typisk et til halvandet år foran os. SMAC er gået fra 12 til 60 talenter og 400 procent mere i omsætning på et år.”

Hvor meget ved kunderne om influencers, når de henvender sig?
Rasmus: ”Min yndlingskunde er den, der kommer og siger, at vi har kigget på platformen, og den er sej, vi ville elske at lave noget, men vi ved ikke helt hvordan. Hvis man kommer sent i processen, fordi det kunne da være grineren, hvis vi fik sådan en youtuber til at lave en video, så ender man nogle gange med at have en ide, hvor det ikke giver mening at presse den ind i en YouTubevideo. Men hvis vi får lov at være med, når vi fastlægger KPI’er og så videre, kan vi skabe succes. Vi kigger på, hvordan budskabet resonerer hos brugeren. Vi lytter til, hvad brandet ønsker, men vi presser ikke en detaljeret ide ned over et talent.”

Thomas: ”Influencer marketing er nyt for kunderne, så vi forventningsafstemmer, inden kampagnen går i gang. Vi hører, hvad de vil, hvilke produkter de vil have promoveret til hvilke målgrupper, og hvilke måder de vil arbejde på. Og så kan vi lave et kreativt pitch, hvor vi definerer, hvilke produkter der passer til hvilke talenter, hvad vi kan gøre hvor for hvilket budget, og hvor vi vil starte. De fleste kampagner overrasker positivt, men nogle kampagner går selvfølgelig bedre end andre.”

Rasmus: ”Alt bliver målt, for der er så meget data ude på internettet, og hvis man ikke bruger det, er man snotdum.”

“Influencer marketing er nyt for kunderne”

Hvorfor er influencer marketing så godt?
Rasmus: ”Fordi det er nærvær, relevans, marketing i øjenhøjde, målrettethed og effektfuldt.”

Hvad er jeres holdninger til det etiske, for eksempel skjult reklame?
Rasmus: ”Det er meget nemt: Man skal ikke lave skjult reklame, for så er det højst sandsynligt en reklame, man ikke er stolt af, og så har man skudt sig selv i foden. Men det går ud over indholdet, hvis man skal sige, at her kommer en reklame, det er en oldgammel broadcastermåde at tænke på, og jeg håber, det bliver ændret. For der står kun reklame foran, fordi der sidder nogle meget outdatede mennesker og laver reglerne.”

Pernille: ”Der er flere undersøgelser, der viser, at brugerne har tillid til de talenter, de følger. En undersøgelse fra et mediebureau viser, at 78 procent har tillid til talenterne. Men vi går alligevel med livrem og seler og holder os opdateret med forbrugerombudsmanden, for det går ud over os, kunden og talentet, hvis der er noget, der glipper.”

Tema: Digital marketing
Tekst: Anne Nimb

Artiklen er oprindelig trykt i KOM magasinet nummer 110, marts 2018.

Edit page