Influencere politianmeldt for skjult reklame på sociale medier

Flere populære profiler på sociale medier står nu til bøder. Hvis du arbejder med influencere i dit kommunikationsjob, skal du læse med her.

Foto: Unsplash

Skjult reklame er forbudt i Danmark. Det ved de fleste der arbejder med kommunikation godt. Og heldigvis ser det ud til at de fleste influencere også godt er klar over det. Alligevel er fire influencere nu blevet politianmeldt for overtrædelse af reglerne om, at hvis man får penge eller produkter for at promovere et firma på sociale medier, skal man markere det tydeligt som reklame. Samtidig får ti andre en advarsel, en såkaldt indskærpelse, for ikke at markere reklame ordentligt.
- Jeg ser med stor alvor på overtrædelser af forbuddet mod skjult reklame, for der må ikke være tvivl om, hvornår vi som forbrugere møder markedsføring. Vi vil derfor fortsat have fokus på at håndhæve forbuddet mod skjult reklame, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som har fået gennemført en undersøgelse af 37 influenceres opslag på sociale medier.

Arbejder du med influencere?
KS har en del medlemmer, der som medarbejdere på kommunikationsbureauer eller kommunikationsmedarbejdere i en virksomhed arbejder med influencerne. Også selvom det ikke er jer, der skriver opslagene på de sociale medier, er det vigtigt at I er opmærksomme på reglerne i markedsføringsloven om skjult reklame. Det kan være svært at have styr på, hvad influencerne gør derude, men selvom det i dag er influencerne, der får bøderne, så har man som opdragsgiver et moralsk ansvar for, at loven bliver overholdt.
I de tilfælde, hvor influenterne i den aktuelle undersøgelse har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, fremgik det slet ikke af opslaget, at der er kommercielle interesser bag, eller også fremgik det ikke tydeligt, for eksempel fordi:
• reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag eller blandt hashtags
• der er brugt uklare ord, som for eksempel ”spons” eller ”ad” i stedet for ”reklame” eller ”annonce”
• virksomhedens navn kun er tagget i opslaget
• reklameopslag, der bliver delt fra ét socialt medie til et andet, ikke er tydeligt markeret som reklame.

Det kan godt være en god ide at få tjekket op på, om du som kommunikatør har styr på reglerne. Det kan du gøre på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.