15. juni 2021

Hvad får din leders lytte-lapper til at åbne sig?

/files/assets/news/stine-reintoft-0-credits.jpg

Hvis du gerne vil åbne din leders ører i forhold til noget, som du ønsker anderledes, så kræver det, at du begiver dig ud ad den vej, der fører til en brobyggende dialog.

ERHVERVSPSYKOLOGENS KLUMME

Engang var jeg til et oplæg om ’brok’ i organisationer, og det er en form for snak, der er til at få øje på på de danske arbejdspladser: Over 80% af lønmodtagerne oplever, at medarbejderne taler negativt om ledelsen bag dens ryg.

Én af de pointer, som jeg tog med mig fra oplægget, var, at brok også skaber et tillidsfuldt bånd mellem de medarbejdere, der brokker sig. At den brok, som opstår, for eksempel om den ’håbløst dårlige ledelse’, har en slags funktion i det kollegiale miljø. Jeg tænker, at det var en meget rummelig fremstilling af noget, som jo kan ses som en respektløs måde at behandle andre mennesker på. Mennesker som formentlig gør deres bedste i det job, som de bestrider; jeg ville i hvert fald selv nødigt have snak bagom ryggen på mig.

Jeg må dog blankt indrømme, at jeg også har befundet mig selv i præcis samme hviskende situation med en kollega; for GUUUD, hvor var lige dét der dog et eksempel på helt UTROLIG dårlig ledelse! Jeg kunne godt mærke, hvordan vi to fik et særligt bånd om noget, der foregik i organisationen, noget som vi så på samme måde. Og jeg kunne mærke, hvordan det var rart, at jeg ikke var alene om at føle den uretfærdighed, der kunne ramme både teamet og mig som medarbejder på grund af lederens uhensigtsmæssige adfærd.

Hvis det handler om uetisk adfærd eller misbrug af magt, er vi der, hvor der for alvor er noget på spil. For tiden bliver der indenfor ledelseslitteraturen gået til stålet i bøger som Psykopater i jakkesæt, Pissedårlig ledelse og Fatale forandringer.

Men sådan helt generelt og overordnet betragtet så bliver vi nok ikke fri for forskellige variationer af mindre god ledelse lige foreløbig. Og der er nok også lang vej til, at de brokkende medarbejdere tier. Jeg kan godt som erhvervspsykolog ønske, at der lidt oftere bliver koblet nogle nuancer på. Og at vi bliver bedre til at adressere problemerne i øjenhøjde med den leder, det handler om, når de opstår. Når der efterspørges feedback, skal vi derfor tage bladet fra munden og give den – respektfuldt. Og hvis der er et MED-udvalg med en tillidsrepræsentant, så skal vi gøre brug af det udvalg, som er sat i verden for at forbedre samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere, hvis der reelt er et problem. For der er magt, der skal bygges bro over, og nogle steder kan netop dét være en vanskelig øvelse.

Jeg har lagt mærke til én ting. Mange ledere har allergi overfor brok. Ofte er ledere handlekraftige mennesker, der søger det udviklende perspektiv. Nogle forbinder brok med at gå ind i en offerrolle – sådan én talte jeg med den anden dag. Han blev fyr og flamme, når der skulle besluttes og eksekveres. Og han indrømmede, at når han blev presset, så blev han endnu mere døv overfor kritik ytret i en form, hvor der ikke samtidig blev peget i retning af en løsning. Blev der ikke det, så kunne han blive afmægtig. Han er næppe den eneste leder med den form for allergi.

Hvis du gerne vil åbne din leders ører i forhold til noget, som du ønsker anderledes, så kræver det, at du begiver dig ud ad den vej, der fører til en brobyggende dialog. Og dermed måske den ændring, som du/I ønsker. Det handler om at formulere, hvad du gerne vil henimod. Sige det højt, som du håber på. Fortælle om den situation, som du ønsker. Det kræver, at du gør dig tanker – ikke kun om det, som er irriterende, men også om den situation, som du gerne vil være medskaber af. For relationen mellem leder og medarbejder rummer et dobbelt ansvar. En stor del af den er lederens, den anden del medarbejderens.

Du kan tænke over, hvilken formulering af disse to, du selv helst ville høre på:

”Det er et problem for mig, at du som leder ikke lytter til de udviklingsønsker, jeg har”.

”Jeg fungerer godt, når jeg bliver mødt af et lyttende øre i forhold til mine udviklingsønsker. Også selvom de måske ikke lige kan lade sig gøre. Jeg håber, at vi kan få en god snak om det”.


Tekst / Erhvervspsykolog Stine Reintoft
Foto / Anne KringBilledtekst