Husker du pauserne?
Det går ud over dit arbejde, hvis du ikke holder pauser. Du bliver mindre præcis og du bliver mindre effektiv i din opgaveløsning. Læs her, hvorfor det er vigtigt at holde pauser i løbet af arbejdsdagen, og hvad I kan gøre for pausekulturen på jeres arbejdsplads. Også selvom der er nogle regler, der skal overholdes.
Det er livsnødvendigt for os at skifte mellem aktivitet og hvile, hvis vi ikke skal ende med at brænde ud, for mennesket er ikke bygget til at være i konstant aktivitet. Det slider på os og går ud over vores præstation. Når vi holder sommerferie, er vi for det meste gode til at komme ned i gear og få koblet af. Og vi lover os selv, at vi vil holde fast i de gode vaner og ikke lade os stresse, når vi kommer tilbage på arbejde. Men så rammer hverdagen, og arbejdsopgaverne kommer væltende. Før vi ved af det, er vi igen tilbage i hverdagen, og alt er, som det var før ferien. Den simpleste måde at holde fast i de gode vaner er ved at huske pauserne og restitutionen.
Vi mennesker har et autonomt nervesystem, som består af to dele. Når vi løser opgaver, er i høj fart og trykker på speederen, så er det vores sympatiske nervesystem, der er i gang. Og det er som regel dette der er aktiveret, når vi er på arbejde. Systemet får vores hjerte til at slå hurtigere og pulsen til at stige. For at disse mekanismer kan fungere, er der brug for hormonet adrenalin, som også kaldes stresshormonet. Det er med til at skærpe vores opmærksomhed og gøres os klar til kamp. Når vi slapper af, er det vores parasympatiske nervesystem, der aktiveres, hjertet slår langsommere og pulsen falder. Man kan se det som vores bremsepedal. For at vi skal trives som mennesker og undgå stress, er det vigtigt, at vi sørger for dagligt at aktivere bremsesystemet.
Vi holder pauser på forskellige måder
Det er forskellige fra person til person, hvordan vi bedst for koblet af og holdt pause. Det kan også have at gøre med, hvilket arbejde, man sidder med. Sidder man foran en skærm hele dagen, er det en god ide at komme være fra skærmen og bevæge sig lidt. Har man meget menneskekontakt i løbet af dagen, har man måske brug for ro og at sidde for sig selv i stilhed. Det vigtigste er, at man kan mærke at åndedrættet og pulsen falder, og at man kommer lidt ud af hovedet. En pause skal altså ikke bruges på at gruble over et eller andet problem i privaten, for så får hjernen ikke pause. Det kan være en ide at tænke: Ud af hovedet og ned i kroppen.
Ifølge Psykolog Henrik Tingleff reducerer tre minutters pause til hjernen indholdet af stresshormonet adrenalin med 30 %. Ved at trække vejret dybt eller have sunde relationer med andre i de tre minutter reduceres indholdet af adrenalin med 50 %.
Pauser fører kvalitet med sig
Noget andet er, at det går udover vores arbejde, hvis vi ikke holder pauser. Vi bliver mindre præcise og effektive i vores opgaveløsning.
"Der er brug for en pause, hvis du begynder at have svært ved at fokusere og koncentrere dig om din arbejdsopgave, og du får sværere ved at bevare overblikket. Du gaber og mærker træthed, og du bliver irritabel og småsur," siger Rikke Papsøe, der er cand.psych aut, og som medvirkede i Branchefællesskabet for Arbejdsmiljøs store tema om ’Restitution og pauser’.
"Vi bliver også dårligere til at aflæse andre mennesker, når vi er stressede, og vores forståelse for andre menneskers perspektiv – og vores empati – kan ligge på et meget lille sted. Derfor kan manglen på pauser på en arbejdsplads resultere i flere samarbejdsvanskeligheder og konflikter," siger Rikke Papsøe.