24. oktober 2023

Husk, at du skaber værdi. Hver dag.

/files/assets/news/morgen-credits.jpg

Begynd dagen med at tænke konkret og få afklaret og italesat for dig selv, præcis hvad det er for en forskel, du gør for virksomheden. Så er du på vej til at opnå en større sikkerhed i forhold til din faglige identitet. Og dermed en større anerkendelse fra leder og kolleger.

Der er mange af vores medlemmer der i løbet af deres arbejdsliv rammes af lavt fagligt selvværd. En følelse af ikke at kunne bryde igennem i forhold til kollegerne eller i organisationen. Det kan også være en følelse af ikke at skabe synlig og målbar værdi, eller ikke at føle sig som en anerkendt del af virksomheden. I karriereteamet møder vi det på mange måder, og i alle medlemsgrupper. Både medlemmer der er usikre på deres faglige identitet og produkter, og dem der ikke føler deres arbejde anerkendt af ledere eller kolleger.

Det kan være svært at kæmpe sig ud af følelsen af lavt fagligt selvværd som kommunikation, sprog eller marketingfaglig. Hvis det er noget du kan genkende, vil vi derfor give én anbefaling: Tænk konkret. Få afklaret og italesat for dig selv, præcis hvad det er for en forskel du gør for virksomheden, når du møder ind om morgenen.

For sandheden er, at de fleste virksomheder elsker deres kommunikation, sprog og marketingfolk. Undersøgelser peger entydigt på, at virksomhederne efterspørger de strategiske kompetencer kommunikatører sidder med. At kommunikatører og marketingfolk kommer stadig tættere på ledelsesgangene. At effektivt sprog og formidling er en nødvendighed i en stigende globaliseret verden. Og at topchefer værdsætter kommunikationsfolk, fordi deres arbejde oftest kan ses på bundlinjen. Men fra skrivebordet i kommunikationsafdelingen kan det ofte virke abstrakt, fordi man ikke selv sidder med medicinproduktionen, arkitekttegningen eller den umiddelbare borgerkontakt.

Så hvis du nogle gange har brug for at løfte dit faglige selvværd, så analyser dig selv, hvordan dit arbejde støtter op om den virksomhed, du sidder i. Det kan eksempelvis være:
1. Hvordan dit interne arbejde med sprogmanualer sikrer en ensrettet kundekommunikation, som sikrer både værdifulde samarbejder og en seriøs præsentation på digitale og fysiske platforme, som tiltrækker og fastholder kunder.
2. Hvordan arbejdet med sociale medier er en essentiel del af virksomhedens rekrutteringsstrategi, og hvordan det skaber både øget synlighed, brandværdi og konverteringer. 
3. Hvordan de mange kliks på nyhedsbrevet hver måned konverteres til hjemmesidebesøg, som skaber direkte salg i webshoppen eller bedre tilhørsforhold blandt medlemmerne
4. Hvordan de interne workshops sikrer en god dynamik på arbejdspladsen, som sikrer glade og loyale medarbejdere, der kan se en længerevarende karriere hos jer.
5. Hvordan din gode eksterne kommunikation skaber gode kunderelationer, mindre tvivl om ydelser, flere positive tilbagemeldinger og brugbar feedback i forhold til kerneydelsen

Jo bedre man som kommunikations, sprog- eller marketingfaglig forstår den værdi man hver dag skaber for virksomheden, jo nemmere er det også at tage en dyb indånding og huske, at det er opgaver som støtter op om kerneydelsen og bundlinjen. Og hvis problemet med den faglige selvtillid ikke ligger hos dig selv, men hos din ledelse, fordi de ikke anerkender værdien af dit arbejde, så er der en opgave i at få ovenstående formidlet til dem, så de kan forstå at kommunikation og sprog er en helt essentiel brik i en moderne virksomhedsstrategi.

Edit page