Karriererådgiverens blog

Husk at tage dine pauser på arbejdet – og husk at bruge dem ordentligt

/files/assets/news/Ask-Lehrmann-1651737468.jpg
9. november 2023
Af Ask Lehrmann

Med en sund pausekultur vil du kunne klare mere på mindre tid – og have det bedre mens du gør det. Her er fire tips til den gode pause.

Husk at holde pauser.

Det kan lyde fjollet – næsten banalt. Men det noget som mange medlemmer kæmper med. Vores seneste faglighedsundersøgelse viser, at 2 ud af 3 af KS-medlemmerne arbejder i deres pauser – og når man arbejder hjemme, er det ofte endnu sværere at holde styr på forskellen på arbejde og pause, da det forventes at man hele tiden er ’på’ og tilgængelig.

I en travl hverdag kan man nemt tænke, at den tid man bruger på at holde sin pause nemt kunne bruges på lige at få skrevet en mail færdig, holde et kort møde med en kollega eller planlægge eftermiddagen. Andre er bare ikke ret gode til at holde pauser, og oplever deres pauser hurtigt bliver slugt af 10 minutter på TikTok.

Men det er vigtigt at holde sine pauser, og vigtigt at tage dem seriøst. Undersøgelser viser, at pauser er dybt nødvendige for at holde på koncentrationen, sikre kvalitet i arbejdet, opleve mindre stress i arbejdstiden, og meget andet. Og ofte skal man bruge hyppigere pauser end man tror – undersøgelser viser, at koncentrationen kan falde markant efter bare en halv times koncentreret arbejde. Og så er en kort pause bedre end en times ukoncentreret arbejde.

Mit opråb er derfor dette: Husk at tage dine pauser seriøst. Skriv dem ind i din kalender, hvis du er dårlig til at tage dem, og sørg for flere gange i løbet af en arbejdsdag at koble fra på dit arbejde. Og hvis du er i tvivl om hvad du skal lave, har jeg lavet en lille liste med anbefalinger på måder at bruge din pause:

  1. Start med at slukke din computerskærm og lægge din telefon i din jakkelomme eller et andet sted, hvor du ikke nemt kan få fat på den. Hvis du erstatter én skærmaktivitet med en anden, kan det være svært for din hjerne at opleve et egentligt skift i dit aktivitetsniveau.

  2. Gå en tur ned af gangen, få et glas vand, kig på et stykke kunst på væggen. Fokuser på at få nogle indtryk, som ikke har noget med dit arbejde at gøre. Hvis du snakker med en kollega, så snak kun om noget andet end arbejde.

  3. Hav en bog eller podcast klar, og brug 5-10 minutter på at flytte dit fokus til noget andet end dit arbejde. Din hjerne må gerne være på arbejde – den skal bare ikke fokusere på dit job.

  4. Sæt dig ned og kig 5 minutter ud ad vinduet – slå hjernen helt fra, flyt dit fokus til noget helt andet end det du var i gang med.

Hvis du kan kultivere en sund pausekultur, kan jeg næsten garantere, at du vil klare mere på mindre tid – og have det bedre mens du gør det.

Fusion
Job og karriere

Deltag i fokusgruppe og få et gavekort

Vi har brug for jeres input til at forme fremtidige arrangementer, der er relevante og spændende efter fusionen med DM.

Job og karriere

Er du også en af dem der arbejder i pausen? 3 tips til at sikre balance i dit arbejdsliv

Det stigende tids- og arbejdspres påvirker ofte KS’ernes arbejdsglæde. Her giver KS’ karriereteam dig et par tips til at navigere i det, plus et par anbefalinger til, hvordan du kan sikre en bedre work-life balance – alene og i samarbejde med din chef.

Fusion

Glæd dig til K-dagen 2025

I marts 2025 kan du som medlem af DM deltage i et nyt konferencekoncept, K-dagen 2025, som er skabt i forbindelse med fusionen mellem KS og DM.

Edit page