16. marts 2016

Hipsters, hackers, hustlers

Tre bud på vigtige digitale kompetencer, som kommunikationsfolk får brug for i fremtiden, har overskriften ”Hipsters, hackers, hustlers” for Thomas Kolster, der er head of digital marketing i Danfoss Cooling.

- Der er tre arketyper, som man skal kunne identificere i fremtidens kommunikations- og marketingverden og når jeg kigger efter nye profiler her til Danfoss, ser jeg altid efter hvilken af arketyperne profilen matcher, fortæller Thomas Kolster, head of digital marketing i Danfoss Cooling.
Thomas er en af oplægsholderne på KS Dagen 2016 Aarhus, som finder sted i centrum af Aarhus den 12. april. Oplægget handler om den digitalt kompetente kommunikations- og marketingafdeling.
Hele programmet er klar nu. Du kan se det og tilmelde dig her. Hvis du gerne vil være med, er det en god ide at tilmelde sig nu, for der er mere end 150 tilmeldte og inden længe forventer vi, at der er venteliste.

Men tilbage til Thomas og hans Hipsters, hackers, hustlers. For hvem er de egentlig og hvad kan de?
Her er Thomas’ beskrivelse:
HIPSTERS: De er en kombination af designere og kreative typer. De er på forkant med udviklingen, forstår hvad der rører sig og kan sætte det i en kommerciel kontekst. De har en langt større indflydelse på udviklingen af nye produkter og ydelser, end kommunikations- og marketingfolk har haft traditionelt. Og de sørger for, at det er mere cool end noget andet derude.
HACKERE: Det er dem, der sidder stille og roligt gennem et bestyrelsesmøde indtil der kommer de tre sætninger, der besvarer alle de vigtige svar på spørgsmålet hvordan den nye idé eller det nye initiativ kan blive til virkelighed. De kan med 75 øre i budget lave en kampagne, der er mere effektiv, end traditionelle 1,5 millioner kroners kampagner.
HUSTLERS: De har tendens til at være det mest misforståede medlem af denne trio. De vil sandsynligvis stille spørgsmål som "Det er cool, men er det noget vores partnere og kunder ønsker?". De har den geniale, undertiden skøre, ideer, der vil revolutionere verden, men har brug for hackere og andre til at hjælpe dem med at skabe og opbygge deres visioner.
Hipsteren kommer med de kreative og progressive forslag som hackeren fortolker i form at de rette tekniske løsninger. Hustleren binder så det hele sammen og sørger for at få løsningen implementeret og ”solgt ind” i resten af organisationen.
De tre arketyper stammer fra et studie af, hvorfor det er lykkedes for de mest succesfulde teknologivirksomheder at skabe vækst.

- Hvad er det for eksempel, der gør, at Facebook har kunnet gro så meget så hurtigt? Og hvorfor kan en mikrovirksomhed udkonkurrere store, etablerede virksomheder?, forklarer Thomas Kolster.
- En kommunikations- og marketingmedarbejder skal i dag med sikker hånd fokusere på de digitale medier, forstå de regler, der gør sig gældende, når man skriver til nettet og vide, hvordan man bruger og genbruger det indhold omkring produktet, som skaber den værdifulde kommunikation, der virker bedst, slutter han.