24. september 2013

Hader journalister pressemedarbejdere?

Internettet vrimler med lister over grunde til, at journalister hader pressemedarbejdere, og hvis man googler ”journalists hate” er første forslag, der kommer frem, ”PR people”. Som kommunikatør kan man nogle gange sidde med en nagende mistanke om, at man bliver opfattet mere som et irritationsmoment på landets redaktioner end som en samarbejdspartner. Specielt på dagene, hvor afslagene står i kø, selvom man sidder med en helt fantastisk historie, som journalisterne burde falde over hinanden for at få lov til at bringe.

Pr- og kommunikationsrådgiver Regine Wowk besluttede sig for at søge svar, så hun sendte en e-mail med emnelinjen ”Hvad irriterer dig mest ved pr-folk, som henvender sig til dig?” til en håndfuld journalister og redaktører. Såvel svarhastighed som svarprocent overraskede hende. Indenfor en time havde alle undtaget én svaret tilbage. Flere af svarene blev indledt med forsikringer om, at samarbejdet med pressemedarbejdere ikke var så ringe endda. Men klagerne stod i kø: Pr-medarbejdere, der ikke har sat sig ordentligt ind i det stofområde og den type historier, journalisten arbejder med, løfter, der ikke bliver overholdt, og manglende forståelse for det enkelte medies arbejdsrytme. Svarene overraskede Regine Wowk en smule.

- Det, der overraskede mig, var, hvor mange pr-folk, som stadig er nybegyndere. Så selvom der er mange dygtige pr-folk derude, kunne man tydeligt høre, at der er mange, som stadig er ved at lære det, og som laver de helt gængse begynderfejl, forklarer hun.
Hendes konklusion på den lille rundspørge blev: Nej, journalister hader ikke pr-medarbejdere, men de hader dem, som ikke gør sig umage.

Tekst / Assia Awad

Læs hele artiklen i KOM Magasinet nummer 74, der udkommer fredag d. 27. september.