24. februar 2016

GL nedsætter en sprog-tænketank

GL nedsætter en sprog-tænketank
GL nedsætter nu en tænketank, der skal komme med anbefalinger til, hvordan man får styrket gymnasieelevernes sprogkompetencer. 
Hvordan har gymnasieelevernes sprogkompetencer det?
Det spørgsmål vil Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) nu have et klart svar på. Derfor har foreningen nedsat en sprogtænketank.
Baggrunden er, at antallet af elever, der vælger en sproglig studieretning, har været faldende i flere år, og at færre læser sprog på universitetet, fortæller Annette Nordstrøm Hansen, der er formand for GL.
Tænketanken skal lave en kortlægning af, hvad der allerede findes af undersøgelser om udviklingen af sprogfagene og elevernes faglige niveau i gymnasiet, og hvor der mangler viden. Dernæst skal tænketanken komme med anbefalinger til, hvordan man kan styrke sprogfagene og elevernes sprogkompetencer.
- Det er et stort problem, hvis vi ikke får flere til at vælge en sproglig studieretning. Gymnasiet er jo fødekæden til universiteterne. Vi har brug for unge med stærke sproglige kompetencer. Det er ikke nok med engelsk, siger Annette Nordstrøm Hansen.
Hun er glad for, at det er lykkedes at lave en bredt sammensat tænketank med repræsentanter fra blandt andet de faglige foreninger, Dansk Industri, Københavns Universitet og Danmarks Evalueringsinstitut.
Siden gymnasiereformen er der sket et voldsomt fald i antallet af elever, der har tre fremmedsprog – fra 41 procent i 2005 til 1 procent i 2013. Til gengæld er der sket en stigning i antallet af elever, der har to fremmedsprog på A-niveau – fra 13 procent i 2005 til 33 procent i 2013. Det viser tal fra Undervisningsministeriet.
Kilde: gl.org

Native ads på vej mod halvdelen af digital annoncering
Ikke alle steder banes vejen for native advertising. Men nye tal spår, at markedet vil vokse voldsomt den næste håndfuld år.
Native advertising har stadig noget forkætret over sig – noget advertorial, noget tekstreklame, som vor mor lavede den.
Men to nye rapporter giver fortalerne både skulderklap og medvind, for annonce-formen står foran et regulært boom, lyder det.
Yahoo og Enders Analysis har offentliggjort tal, der viser, at native advertising vil stå for over halvdelen af al digital display-annoncering i Europa inden for de nærmeste fem år.

Den anslåede markedsandel på 52 pct. i 2020 bliver opnået via en 156 pct. stigning, til 13,2 mia. euro, svarende til næsten 100 milliarder kr.
Bag stigningen ligger, at stadig flere søger content via deres smartphones og tablets. Mobilen vil om 4-5 år stå for to tredjedele af den samlede native advertising, og de 65 mia. kr. er en næsten en seksdobling i forhold til 2015-omsætningen.
Læs mere om native advertising i det kommende nummer af KOM, der udkommer 5. marts.
Kilde: bureaubiz.dk

Copydan er under heftig beskydning
Ophavsretgiganten Copydan kradsede knap halvanden milliard kroner ind i 2014 i afgifter for brug og gengivelse af bl.a. film og musik. Erhvervsorganisationer kritiserer giganten for at være lukket og uigennemsigtig.
Brancheforeningen Danmarks Restauranter & Caféer (DRC) er fortørnet over Copydans behandling af en aalborgensisk barejer og presser på for større åbenhed. Og Horesta kritiserer Copydan for at være så bøvlet og uigennemsigtig, at mange hoteller og restauranter helt opgiver at vise fjernsyn for gæsterne. Den sag er kulturminister Bertel Haarder (V) nu gået ind i.
Copydan er en nonprofit-forening, der opererer på licens udstedt af Kulturministeriet og opkræver afgifter hos brugere af kunst og kultur og kanaliserer pengene videre til rettighedshaverne som komponister, forfattere og TV-folk. Copydan består af syv selvstændige enheder, som i et vist omfang har egne ledelser. Bestyrelserne består af skuespillere, musikere, forfattere og TV-producenter, som repræsenterer Copydans »ejere«, fagforbund og producentforeninger.
Kilde: b.dk

Ny hjemmeside måler medierne på Facebook
Ny hjemmeside måler fans og engagement hos medier, programmer og kendte journalister på Facebook. - Når du for eksempel ser, at programmet ”Kurs mod fjerne kyster” har virkelig mange interaktioner, så kan du besøge deres Facebook-side og se, hvordan de gør, siger forsker.
SDU-forsker Filip Wallberg har lanceret en ny hjemmeside, der indsamler data om medier, programmer og mediekendissers brug af Facebook. Resultatet er en liste med 238 Facebook-sider. Hjemmesiden måler antal af opslag, antallet af fans, antallet af interaktioner og gennemsnitligt antal interaktioner per opslag.
Filip Wallberg mener, ranglisten kan bruges til at få et overordnet indtryk af, hvem der gør det godt, når det kommer til at engagere sine fans.
Listen er rangeret efter interaktioner per opslag. Det fremgår blandt andet, at DR3 det seneste døgn har opnået flest interaktioner per opslag, nemlig 4.537. Hvis man ser på den seneste uge, er det to tv-programmer, der har opnået flest interaktioner per opslag. ”Kurs mod fjerne kyster” har 176.627 fans og har den seneste uge 3.367 interaktioner per opslag. ”Badehotellet” har 2.480 interaktioner per opslag fra sine 85.109 fans.
Filip Wallberg fremhæver også DR-journalisten Anders Agger, som er god til at skabe engagement hos sine fans.
Kilde: journalisten.dk

Google ændrer annoncerne
Verdens største søgemaskine, Google, har besluttet sig for at fjerne de betalte annoncer i højre side og øge antallet af topannoncer over organiske søgeresultater fra 3 til 4. Hvad får det mon af betydning for annoncørerne? AdWords-ekspert udlægger teksten.
Søge- og annoncegiganten Google har gennem længere tid testet placeringerne af betalte annoncer på verdens største søgemaskine, og nu sker der ændringer.
Det bekræftede søge- og annoncegiganten forleden over for bl.a. nyhedssitet Search Engine Land, hvoraf det fremgår, at Google fjerner en stor del af de betalte annoncer fra deres søgeresultater, nemlig hele rækken af annoncer i højre side.
Ændringen træder i kraft på desktop-søgninger globalt, men det er endnu uvist, hvornår det slår igennem på alle søgninger.
Udover at fjerne annoncerne fra højre side vil Google desuden begynde at vise op til fire topannoncer over de organiske søgeresultater frem for de maksimalt tre annoncer, der hidtil har været tilfældet.
Kilde: markedsforing.dk