9. november 2022

FR22: Rådgiverens rolle i en usikker fremtid

/files/assets/fr22-1.jpg
Foto Jørgen Chr Wind Nielsen

Hvilke krav møder kommunikationsrådgiveren i dag, og hvordan møder man dem? Det spørgsmål fandt svar på årets konference om fremtidens rådgiver.

Krig, pandemi og klimakrise. En ny virkelighed stiller nye krav til kommunikationsrådgiveren.

Dette og meget andet var i fokus på konferencen ”Fremtidens Rådgiver 2022” for k-rådgivere, k-studerende og k-forskere, der blev afholdt 4. november på Københavns Universitet. Konferencen blev afholdt af K1 Kommunikationsforening og er selvfølgelig støttet af Kommunikation og Sprog.

Dagen begyndte, da en QR-kode blev scannet i døren, og således tog man hul på fremtiden med et elektronisk navneskilt af genbrugsplast fra VIANOMO.

Og så førte dagens værter Charlotte Kongsted Ry Rasmussen, Kongsted+Grønne og Pelle Nilsson, Resonans alle trygt gennem programmet. Først med et minuts stilhed til ære for den tredje initiativtager til konferencen, kommunikationsforsker Gitte Gravengaard, der gik bort i sommer.

Anders Monrad Rendtorff og Kristian Eiberg fra RelastionsPeople lagde ud og dannede rammen med deres bog 'The Communications Advisor' som bl.a. sætter fokus på kommunikationsrådgiverens kompetencer og deres kompetencemodel affødte spændende diskussioner.

Daniel Kirchhoff, kommunikationschef i ISS Danmark fortalte, hvordan de arbejder med diversitet. Her er videoer og billeder var vigtige redskaber til at lade medarbejderne fortælle historierne, hvilket gør det autentisk, relaterbart og upoleret.

Steen Hildebrandt, ledelsesekspert og toprådgiver lagde vægt på, at bæredygtighed er uundgåeligt for fremtidens leder – og det stiller krav til rådgiveren. Alle skal være indstillet på en fremtid, hvor der vil være flere kriser på samme tid, og det kalder på ansvar.

Pia Stoklund, kommunikationsrådgiver i Pandora ser det som sin pligt at lede virksomheden i den rigtige retning. En kommunikatør skal kunne sit fag, men den allerbedste rådgivning opstår, når man tør byde ind med det lidt ekstra, som ingen forventer.

Efter en række spændende oplæg var det tid til refleksion. På navneskiltet dukkede en QR-kode op, og efter et hurtigt scan deltog man i en survey om kommunikationsrådgiverens kompetencer. En summen bredte sig i lokalet, da spørgsmålet lød: hvad vil du udvikle dig inden for? Mindset, viden eller praktiske færdigheder? Hovedvægten landede på mindset – og det i sig selv er jo en diskussion værd!

Der sker noget helt særligt, når kommunikatører samles fra nær og fjern, og vi takker for en fantastisk dag, drevet af frivillige kræfter.