17. juni 2015

Folketingskandidater er vilde med sociale medier

Folketingskandidater er vilde med sociale medier

Der er blevet satset stort på de sociale medier blandt kandidaterne til årets folketingsvalg, viser rundspørge.

Traditionelle valgkampsmetoder som at møde folk på gader, købe annoncer og skrive læsebreve har fået en hård konkurrent.

For de sociale medier er mere populære end aldrig før og er blevet et højt prioriteret værktøj blandt folketingskandidaterne til at komme i kontakt med vælgerne.

Det viser en rundspørge, som DR har foretaget blandt alle folketingskandidater, der var opstillet den 20. april. 437 af 774 har svaret.

Mere end 93 procent svarede, at de aktivt bruger sociale medier til at kommunikere med vælgerne, hvor af tre ud af fire af dem svarede, at de i høj eller meget høj grad prioriterer sociale medier i deres politiske kommunikation.

Kilde: dr.dk

Valgkamp til millioner: Især et parti spilder sine penge

28,5 millioner kroner. Så mange penge brugte De Konservative ifølge partiets egne regnskaber på at føre valgkamp i 2011, og det var næstflest af alle partier. Alligevel havde partiet dengang et skuffende valg og endte som Folketingets mindste.

Et kig på de aktuelle meningsmålinger viser, at De Konservative igen i år kan være på vej mod et skuffende valg.

Det kan skyldes, at partiet rammer forbi sin målgruppe med sine valgkampagner, siger Johannes Andersen, der forsker i valg og politisk kommunikation på Aalborg Universitet.

- De Konservatives kampagne er et eksempel på en kampagne, der er kammet over. Partiet har rigtig svært ved at holde fast i de tidligere konservative vælgere og samtidig svært ved at få fat i nogle nye, siger Johannes Andersen og fortsætter:

- De Konservative har valgt at køre den her stop-kampagne, som jo er en form for protest. Men på den måde mister de grebet om de traditionelle konservative vælgere.

Kilde: information.dk

Mytedræber: Befolkningen stoler på nyhedsmedierne

Konkurrence mellem stærke private medier og stærke public service-medier giver tilsammen det mest troværdige nyhedsbillede. Det gælder blandt andet i Danmark, viser rapport fra Reuters Institute, der begraver myten om de utroværdige danske medier

Advarsel: Læs ikke videre, hvis du foretrækker forfaldshistorien om, at journalisters troværdighed er meget lav - lige så lav som brugtvognsforhandlere og spindoktorer. Dugfriske tal fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford Universitet viser nemlig, at tilliden til medierne er ganske høj i en række lande, blandt andet i Danmark.

Rasmus Kleis, forskningschef ved Reuters Institute for the Study of Journalism, siger, at tallene viser, at Danmark klarer sig godt – og bedre end især bundskraberen USA, der ligger sidst af de 12 lande.

Der kører en fælles historie om, at der er lav tillid til medierne. Men det bunder i, at mange journalister, kommentatorer og intellektuelle trækker på et fælles amerikansk verdensbillede uden at tjekke, om det faktisk passer. Tilliden til nyhedsmedierne i mange lande er faktisk relativt høj, siger han.

Reuters årlige Digital News Report for 2015 viser, at størst tillid til nyhedsmedierne finder man i Finland, mens tilliden er lavest i Spanien og USA. Danske medier ligger på en fjerdeplads blandt de 12 lande på troværdighedslisten.

Kilde: journalisten.dk

Mobilanalyse: Danskerne bruger fire gange så lang tid på sociale medier som på nyheder

Mobilen har taget over som brugernes favorit, når der skal tjekkes nyheder og sociale opdateringer på nettet, viser årlig analyse.

Mobilen vinder hastigt terræn som danskernes foretrukne indgang til nettet. Det viser rapporten Mobile Devices fra Danske Medier Research, Kreativitet & Kommunikation og TNS Gallup.

Specielt forbruget af sociale medier, nyheder og netbank flytter over på mobilen, viser rapporten, der årligt tager pulsen på danskernes mobilvaner.

I 2014 svarede 26 pct. at de foretrak at tjekke nyheder på den bærbare computer, 24 pct. pegede på tablet og 21 pct. på mobilen. I 2015-analysen er balancen tippet. Her svarer 28 pct. at de foretrækker mobilen, 24 pct. nu helst vil læse dem på den bærbare og 22 pct. på tablet.

Analysen viser også, hvilke aktiviteter der bruges mest tid på mobilt. Her kommer sociale medier ind på en klar førsteplads. I snit bruger danskerne 24 minutter dagligt på sociale medier på mobilen. Det er fire gange så lang tid, som nyhedslæsningen med 6 minutter fylder dagligt i en mobilejers liv. Nummer to tidssluger er spil og underholdning med 16 minutter.

Kilde: mediawatch.dk