3. november 2021

Er du stagneret lidt i jobbet? Sådan får du jobglæden tilbage

/files/assets/news/jason-goodman-0k7ggia8lve-unsplash-1-1-credits.jpg

Dit job indeholder en slags byggeklodser, som du kan flytte rundt på og dermed forme dit job på en mere engagerende og fyldestgørende måde. Det handler om at overveje, hvilke aspekter du ser som krav, og hvilke du ser som ressourcer. Professorerne i psykologi og management Jane E. Dutton og Amy Wrzesniewski står bag begrebet og metoden ”jobcrafting”, som i al sin tydelighed handler om at arbejde med eller omformulere dine arbejdsopgaver, dine relationer eller din opfattelse af dit job.

  • Opgaver

Du kan ændre rammerne for dit job ved at tage flere eller færre opgaver, prioritere tiden på dem anderledes eller ved at lave dem på en ny måde. Det kan være, du som kommunikationsmedarbejder kunne have lyst til også at lave noget eventplanlægning, eller at omtænke kommunikationsplanen.

  • Relationer og interaktioner

Du kan ændre din interaktion med dine kolleger og samarbejdspartnere ved at skabe nyt samarbejde internt eller eksternt. Det kan være, at du som mellemleder har lyst til at have en mentorfunktion i forhold til dine yngre medarbejdere, eller at du kan lave et tværfagligt projekt med en anden afdeling.

  • Opfattelse

Du kan ændre, hvordan du tænker på formålet med nogle aspekter af dit job, eller du kan omformulere din opfattelse af hele jobbet. Det handler om at gå på arbejde med et nyt mindset, hvor fokus flyttes. Hvis du mener, dit job er præget af for meget drift for eksempel ved borgerkontakt, kan du skifte fokus til at tænke på at give borgerne den bedst muligt oplevelse og service. På den måde kan dit job opleves som en del af noget større og meningsfuldt.

Metode – kort fortalt 

Kig på hvordan dit job er formet på nuværende tidspunkt. Hvor meget fylder de forskellige opgaver i din portefølje, hvor tidskrævende er de? Du kan lave dit eget diagram ved at inddele opgaverne i forskellige størrelser firkanter alt efter, hvor meget tid og energi du bruger på dem. Nu har du skabt et overskueligt overblik.

Så er det tid til at identificere dine motiver, styrker og passioner, som netop gør at du kan bibeholde engagementet og føre til bedre performance. Lav nu et nyt diagram, hvor du laver størrelserne på kasserne om, alt efter hvad du ønsker at bruge mest tid på, og lav dem i farver, alt efter om det er motiv, styrke eller passion, der er repræsenteret. Herefter sætter du nye opgaver ind (evt. i cirkler), så diagrammet går op tidsmæssigt. Her skal du også arbejde med nye samarbejdsformer og interaktioner.

Et nyt perspektiv 

Ud fra din model bliver det tydeligt for dig (og for din chef), hvad der skal til for at du kan få gejsten tilbage. Det bliver håndgribeligt og til at handle på. Undervejs skal udfordringer selvfølgelig overvejes, men ikke som første step, da det ofte skaber begrænsninger i kreativiteten. Det er selvfølgelig ikke alt, der kan lade sig gøre, men det er bedre at være proaktiv. Om end ikke andet kan du bruge dit diagram til at finde dig et nyt job.