26. januar 2016

Donér dine indkøbssedler og festtaler til sprogprojekt

Donér dine indkøbssedler og festtaler til sprogprojekt
Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Dansk Sprognævn vil oprette en database over danskernes skriftlige hverdagssprog. Derfor inviterer de alle danskere til at donere deres sms'er, chatbeskeder, gamle breve, indkøbssedler, julekort, festtaler og så videre.
Korpusset skal danne grundlag for en undersøgelse af hvordan folk skriver når der ikke er nogen der kigger med, og "hvad der foregår i dansk skriftsprog, når det ikke bliver redigeret", siger seniorforsker i Dansk Sprognævn Eva Skafte Jensen.
Målet er at samle et stort korpus af uredigerede tekster som kan danne grundlag for videre forskning i danskernes hverdagssprog. 
Læs mere
Kilde: sproget.dk

Instagram får dansk partner
Falcon Social trækker fra forfølgerne i markedet for Social Media Management. Instagram har valgt bureauet som partner, og det giver brændstof til visionen om, at virksomheder kan give personlige, digitale oplevelser til deres kunder baseret på "sociale data".
Data er i dag en af nøglerne til succes for store virksomheder. Jo flere dugfriske data, man kan analysere, jo mere præcist kan man ramme og engagere kunderne med de rigtige budskaber på de rigtige tidspunkter.
Nu har Falcon Social og Instagram indgået et partnerskab, der giver brugerne af platformen adgang til at analysere data fra de fleste store sociale netværk, herunder Facebook, Twitter og nu altså også Instagram.
I dag kan virksomheder skabe individuelle profiler af forbrugerne gennem data fra sociale medier. Det kan føre til helt individuelle, digitale oplevelser skræddersyet til hver eneste kunde.
Private posts fra Facebook indgår i de tilgængelige data, men er altid helt anonyme, så virksomhederne kan ikke gå tilbage og se, hvad en profil har skrevet, men de private posts kan bruges til segmentering af personer for at målrette online kommunikation.
Kilde: markedsforing.dk

BT’s app samlet brugerdata fra 37 tjenester
- Det ser lidt voldsomt ud, siger BT's digitale chef om BT's app, der har 37 eksterne tjenester til at indsamle brugerdata. BT undersøger, om de trækker flere oplysninger ud af brugerne end nødvendigt.
Hvis du ønsker at læse BT via en app, afgiver du samtidig informationer til 37 forskellige eksterne tjenester som for eksempel Adform, Tradedoubler og Unibet. BT er dermed det medie, der har flest tjenester til at registrere brugernes adfærd i blogger Filip Wallbergs undersøgelse af 10 forskellige medie-apps.
På andenpladsen ligger Dagbladet Børsens app med 21 tjenester, mens TV 2 har 13.
Nederst ligger Radio24syv med et rundt nul.
Kevin Walsh, digital chef på BT, siger, at næsten 40 tjenester »ser lidt voldsomt ud«. Men langt de fleste tjenester er relevante og skal for eksempel give brugerne en bedre oplevelse.
- Når I måler på 10 medier, kan man få lyst til at ligge nederst, men det er ikke et mål i sig selv. Målet er, at de skal være relevante og have en funktion, siger han.
Oplysningerne bruges for eksempel til at måle på kampagner, bannerannoncer, Gallup-tal og sidevisninger på sitet.
 Om data, der bliver videresolgt, siger Kevin Walsh:
- Det, der bliver solgt videre, skal bruges ordentligt og anonymt. Der er ting om for eksempel anonymitet, som skal overholdes, og det er vi sikre på, at vi gør, forklarer han.
Kilde: journalisten.dk

TDC Privat skifter navn til YouSee
Yousee bliver det fortsættende brand i en ny strategi, hvor TDC bliver brandet for erhvervskunder, mens YouSee bliver det fortsættende brand for privatkunder.
TDC Group lancerer i dag på sin Kapitalmarkedsdag i London en ny strategi, som sigter mod 'den højeste kundetilfredshed på alle sine markeder'.
Som et helt centralt greb i den danske privatkundeforretning lægges de to 'familiebrands' YouSee og TDC sammen for at etablere et nyt stærkt tilbud på markedet. YouSee er valgt som det fortsættende brand.
Sammenlægningen omfatter markedsføring, salgskanaler, go-to-market strategi, IT-platforme og transmissionsnetværk.
Den nye strategi kommer ud af koncernledelsen, og derfor skal den først nu til at planlægges i marketing. Derfor vil de to brands fortsætte selvstændigt i noget tid endnu.
Kilde: bureaubiz.dk